Saturday, September 8, 2007

-




För länge sen, någon annanstans, skrev jag om hur besviken jag blev då jag en solig sensommardag köpte en nevrosedynskadad Nogger. Jag har sedan dess sett till att gardera mig mot dylika missöden genom att känna på glassen genom pappret innan jag handlar. Men ingen strategi är hundraprocentig i de här sammanhangen, idag var olyckan framme igen. Jag slet girigt av pappret till min Magnum Almond, GB:s regalskeppet Vasa, och fick en smärre chock då jag beskådade kreaturet innanför. Den såg ut som något man skulle kunna operera ur någon som har en farlig sjukdom. Glassen och chockladen var vilt sammanblandad, glasspinnen var krökt och mandlarna satt allesammas i en klump och spretade alla håll som tänderna på ett barn i ett land utan allmän tandvård. Det hela såg så osannolikt ut att jag inte ens övervägde att reklamera, ingen på GB hade trott att det var sant.

En annan sak... har ni tänkt på att GB-glassarna blivit mindre och mindre i takt med att priset har stigit. Skulle vara intressant att se inflationstakten för priset/gram glass. Min gissning är att den kurvan är betydligt brantare än KPI. Vilket sannolikt har att göra med monopolsituationen på den svenska glassmarknaden.