Tuesday, August 28, 2007

-




Jag undrar om lundabratsen som börjar juridikutbildningen imon har samma funderingar som min twee/jangle/powerpop-vän... ska jag ta den rosa eller den ljusblåa skjortan, ska jag fästa solglajjorna i skjortknäppningen eller sätta dom uppe på fläskkotletten, får jag skönare polare om jag knyter pullovern snett över bröstet eller ska den bara hänga över axlarna?
Hennes dilemma rörde t-shirts, antingen Hidden Cameras eller Teenage Fanclub. Hon lutade åt Hidden Cameras. Uppskattningsvis går det väl dryga hundratalet elever i varje årskull på juridicum, av dom lär ju minst hälften tror att en tischa det står Teenage Fanclub på kommer från typ JC och ska vara sådär ungdomlig som bara JC kan vara, därför verkade Hidden Cameras bättre. Men å andra sidan kanske man inte framförallt vill hooka upp med såna som inte känner till 90-talets bästa popband då man börjar ny utbildning.
Jag tror att man på goda grunder kan anta att de som känner till Hidden Cameras också känner till Teenage Fanclub, och sänder inte en t-shirt med de senare ut göttigare signaler? Ok, Hidden Cameras har gjort en del tokbra poplåtar, men jag tror att fler har ett verkligt passionerat förhållande till Teenage Fanclub... det är i högre grad ett band att älska. Dessutom har Hidden Cameras gjort en låt om kiss-sex och det har jag svårt att förlika mig med.


Själv lyssnar jag bara på All Saints idag. Shit... texterna är så himla bra... "A few questions that I need to know, how you could ever hurt me so... I need to know what I´ve done wrong... and how long it´s been going on...". Sen "Pure Shores", när får jag dansa till en remix av den???