Friday, June 15, 2007

...




Shit, jag var ute på altanen och fick något slags sentimental chock som antagligen förorsakades av att jag är övertrött. Det blev ljusare och ljusare och jag tänkte "gud vad stilla det är, så vackert". Att vara vaken och nykter mitt i natten en fredag känns som att ha en stor hemlighet, man tänker saker som sovande och fulla inte kan.
Klockan på den här sidan funkar inte, men det är mitt i natten när jag skriver detta. Jag jobbar.
Att jobba natt på helgerna är sådär. Inga arbtsuppgifter blir roligare av att tänka på alla fulla kompisar som dansar eller sitter på trevliga uteserveringar. Mitt klassiska förhållningssätt är att lägga mig till med en martyrartad intellektualism som brukar resultera i ett ganska fanatiskt nätläsande av DN Essä. Inatt har jag till exempel läst en finfin artikel om John Rawls, 1900-talets största liberala samhällsfilosof. Artikelförfattaren förbiser dock en hel del kritik som Rawls teori om rättvisa inte riktigt kan hantera. Framförallt om hur problematiskt det är att definiera frihet som "frihet från förhinder". Enligt en sådan definition kan folk vara fria, dvs oförhindrade, trots att deras frihet är betingad av andra människors godtycke. Jag är nog lite för trött för att formulera något intressant om det nu.
I nästa vecka är jag ledig. Jag ska spela musik och ge er lite seriös matlagning.