Försäkringskassans vackra gardiner
Så, äntligen kritisk
uppmärksamhet kring hur sjukförsäkringen inte fungerar. Nu rycker diverse
myndighetsföreträdare ut för att försvara sakernas tillstånd. Deras
beskrivningar är tyvärr väldigt vilseledande. I det här inlägget ska jag
förklara hur samt sammanfatta hur avslag ofta motiveras.
1. FK: ”Vi följer det existerande regelverket!”
Detta upprepades av
Cecilia Udin i Malou efter tio och i en debattartikel av den tillförordnade
generaldirektören. Innebörden är att Försäkringskassan uppgift inte är att
bedöma vem som på ett mänskligt plan skulle behöva sjukpenning eller
sjukersättning utan vem som givet lagstiftningen har rätt till detta. Vilket
Försäkringskassan alltså säger sig göra. Grundpremissen här är att lagstiftningen ger ett
entydigt svar på vem som har rätt till ersättning och att myndigheten bara
tillämpar lagen. Detta stämmer varken med empiriska iakttagelser, hur
myndighetsväsendet fungerar eller etablerad samhällsvetenskaplig kunskap.
Sedan 2014 har antalet
personer som får indragen sjukpenning mer än fyrdubblats. För vissa sjukdomar
är ökningen mycket högre. Om Försäkringskassan beskrivning stämde skulle detta
alltså sammanfalla med en förändring av lagstiftningen, men någon sådan finns
inte. Det som däremot händer är att Annika Strandhäll etablerar målsättningen
att sjuktalet ska sänkas till 9,0 fram till 2020. Inspektionen för
Socialförsäkringen – som alltså är en annan statlig myndighet – påpekar att
detta också blivit ett centralt mål för myndigheten. I samma veva tillträder
Ann-Marie Begler som generaldirektör. Hennes huvudfokus blir det som med en
eufemism kallas för ”rättslig kvalitet”, vilket alltså sammanfaller med
striktare tolkningar av lagen.
Tvärtemot vad
Försäkringskassan låter påskina lämnar lagstiftningen ett tolkningsutrymme.
Detta kan användas för att göra mer eller mindre snäva tolkningar av vem som
har rätt till ersättning. Detta tolkningsutrymme har myndigheten alltså använt
för att strama åt vem som får sjukpenning, sannolikt som ett resultat av
regeringens styrning av myndigheten. De tidigare borgerliga regeringarna har
också stramat åt inom området – dock genom att förändra lagstiftningen.
Socialdepartementet under socialdemokraterna har istället påverkat genom
regleringsbrev och tillsättning av generaldirektör. Att regering kan påverka
politikens innehåll på det här sättet är så klart inte kontroversiellt, utan
ett välkänt faktum som jag kan garantera att mer eller mindre samtliga svenska
förvaltningsforskare skulle skriva under på.
I en rapport från
Inspektionen för Socialförsäkringen konstateras också att det är sannolikt att
tolkningsutrymmet sedan 2014 har resulterat i striktare bedömningar av rätten
till ersättning. Samma rapport diskuterar också möjligheten att målet om sänkt
sjuktal och tillsättningen av Begler har påverkat. Det är alltså inga
konspirationsteorier jag torgför här, utan förklaringar som följer ur hur
händelseutvecklingen inom området ser ut.
2. FK: ”Vårt uppdrag är inte att vara empatiska”
En specialvariant av
argumentet ovan är att låtsas som att kritikerna menar att myndigheten inte är
tillräckligt empatisk. Detta stämmer inte. Kritiken handlar om att tolkningsutrymmet
används till att göra så pass strikta bedömningar att det (1) knappast kan
sägas vara i enlighet med lagstiftningens intentioner och (2) genom sina
konsekvenser bryter mot grundläggande rättsliga principer. Nedan kommer jag
diskutera hur avslagen de facto motiveras – håll då i minnet att det inte finns
något i lagen som säger att man måste hålla sig till dagens strikta
tolkningsmodell. Här vill jag bara påpeka att det inte finns någon seriös
kritiker som hävdat att myndighetsutövningen ska styras av empati snarare än
existerande regelverk.
Betyder det här att empati
inte alls kommer in i bilden? Jodå, det gör det ju så klart. Det står klart för
alla inblandade här att konsekvenserna av nuvarande rättstillämpning får
katastrofala konsekvenser för vissa grupper. För en ansvarig minister finns
det då rimligtvis ett politiskt och moraliskt ansvar att agera för att saker
och ting ska ändras. Vi får se vad Annika Strandhäll är beredd att göra i det
här avseendet. För en myndighet finns det också möjlighet att påvisa
konsekvenserna av den rådande ordningen om de blir alltför allvarliga – vilket Försäkringskassan,
under galgen, också gjorde gällande assistansersättningen för något år sedan. Slutligen
innebär Försäkringskassans agerande att man i realiteten försvarar dagens
politiska inriktning och de vägval som regeringen har gjort – på annat sätt går
det inte att tolka försäkringarna att systemet fungerar. Detta ligger så klart
utanför vad som borde vara en myndighets uppdrag – partierna har egna
marknadsföringsavdelningar.
3. FK: ”Problemet är dåliga underlag”
Cecilia Udin pratar länge
och utförligt i Malou efter tio om att Försäkringskassan behöver bra underlag
att basera sina bedömningar på. I den här kontexten blir innebörden att
avslagen är en naturlig konsekvens av hur läkarintygen ser ut. Rimligheten i
den tankefiguren kanske bedöms bäst i ljuset av utläggningen nedan om hur
avslagen i realiteten motiveras. Nu vill jag dock säga följande: om detta
stämde så skulle läkarintygen alltså blivit markant sämre när antalet indrag av
sjukpenning ökade för runt fyra år sedan. Detta verkar osannolikt, speciellt i
ljuset av att läkare vittnar om att de i allt större utsträckning får lägga sin
tid på att möta Försäkringskassan allt mer rigorösa önskemål. Malou efter tio
handlade dessutom om diagnosen ME – där jag alltså intervjuat många patienter
som har sett sina detaljerade specialistintyg nonchalerande med svepande
formuleringar.
4. FK: ”Det kan bli fel i enskilda fall…”
Någonstans övergår ju de
enskilda fallen till att bli systematiska – och vittna om strukturella problem
som slår speciellt mot vissa grupper, i det här fallet sjuka människor. Efter
att ha djupintervjuat 30 personer diagnosticerade med ME som har fått avslag – och fått
höra väldigt liknande berättelser om avslagen – är det svårt att betrakta detta
som ett gäng slumpmässiga avvikelser från ett fungerande normaltillstånd av god
myndighetsutövning. Om vi dessutom adderar det hundratal berättelser som jag
läst i olika nätforum, från människor med helt andra diagnoser, så bekräftas
bilden ytterligare. Den som är intresserad av att själv se hur det kan se ut kan till
exempel kolla in #116omdagen.
Utifrån intervjuerna står det
klart att lagstiftningens formulering om ”normalt förekommande arbete” är
centralt när indragen sjukpenning efter 180 dagar ska motiveras, vilket i sig
inte är förvånande. Det där tolkningsutrymmet som jag skrev om ovan används
dock här för att transformera innebörden av vad ett sådant normalt förekommande
arbete är. Avslag på ansökan om sjukpenning, i alla fall för personer som är
kroniskt sjuka, sker återkommande med hänvisning till normalt förekommande
arbeten som inte ställer krav på fysisk eller kognitiv/mental ansträngning,
vilket kan kläs i lite olika formuleringar. Ibland heter det att det inte ska
krävas koncentration, ibland att det finns normalt förekommande arbeten där
arbetsgivaren ger den anställde möjlighet att ta pauser och jag har också sett
exempel på att personer ska söka arbeten där man inte använder händerna.
Försäkringskassan menar alltså, i de här fallen, att en person har
arbetsförmåga eftersom hen skulle fixa ett arbete som inte ställer krav på att
man anstränger varken kropp eller hjärna. Och då att dessa arbeten är ”normalt
förekommande”. Det står här läsaren fritt att bedöma rimligheten i
Försäkringskassans rättstillämpning. Det torde dock inte råda några oklarheter
kring att den har mycket lite att göra med hur den reellt existerande
arbetsmarknaden ser ut.
I realiteten fungerar den
här tankefiguren som ett frikort att avslå när helst man behagar. För faktum är
ju att nästan vem som helst har arbetsförmåga givet fiktiva jobb som
inte ställer några krav. För att tydliggöra så har jag alltså intervjuat flera
personer som är sängliggande över tjugo timmar per dygn, som fått avslag som
ser ut såhär. Istället för att ställa frågan ”finns det jobb som den här
personen skulle kunna klara av” utgår Försäkringskassan myndighetsutövning från
rationaliteten ”kan vi hitta på ett hypotetiskt arbete som den här personen
skulle kunna klara av?”
Well, för vissa personer med
svåra kroniska sjukdomar går det faktiskt ibland inte att komma på sådana
arbeten. Svår ME är ett exempel, men det finns så
klart andra. Ändå kan man få avslag – ofta då med hänvisning till att
läkarintygen inte styrker nedsatt arbetsförmåga. Självklart finns det dåliga
intyg, men det är inte vad jag pratar om. Jag pratar om utförliga utredningar,
aktivitetsförmågeutredningar och specialistläkarintyg – som i många fall också
dokumenterar hur personer reagerar vid ansträngning. Jag har här svårt att ge
exempel utan att röja personuppgifter, så jag får försöka tala i mer generella
termer. Det kan till exempel handla om att Försäkringskassan refererar enskilda
formuleringar ur långa utredningar, som tagna ur sitt sammanhang påvisar vad
som med stora inslag av kreativitet kan tänkas antyda arbetsförmåga. En annan
variant är att man i avslagsbesked lämnar tillkomna intyg och utredningar
okommenterade och ignorerande, genom att konstatera att det inte tillkommit nya
underlag. I vissa fall upprepas detta fast den försäkrade inkommit med precis
de handlingar som Försäkringskassan tidigare efterfrågat. I andra fall blir det
uppenbart att Försäkringskassans läsning av inkomna handlingar är selektiv så
det förslår. Det kan till exempel handla om att man refererar till
formuleringar om ”god rörlighet” som ett tecken på arbetsförmåga för en patient
som har hypermobilitet som en del av sin sjukdom. Men glömmer att denna är
förknippad med stor smärta. I ytterligare en grupp fall använder man det faktum
att personer lyckas hantera mötet med myndigheter – som man alltså är tvungen
att klara av för att få ersättning – som ett tecken på arbetsförmåga. Här är
ett exempel när en försäkrad tvingas göra tre tester på en och samma dag används
för att påvisa arbetsförmåga. Fast denne till varje pris velat undvika tre
tester samma dag av rädsla för att förvärras i sin sjukdom. Bland de personer
som jag har intervjuat är det vanligt att det genomförts en
aktivitetsförmågeutredning (AFU) som visat att man inte kan arbeta. Även dessa
refereras selektivt eller ignoreras helt. Detta betyder inte att AFU alltid ignoreras – jag har inte gjort en jämförelse mellan de som får avslag och de
som får ansökan godkänd. Däremot visar min undersökning att i gruppen som får
avslag är det vanligt att AFU hanteras på det här sättet.
I praktiken innebär
rättstillämpningen att Försäkringskassan frångår sin utredningsskyldighet.
Istället för att utifrån det tillgängliga underlaget för en självständig
utredning av arbetsförmågan, så fungerar systemet så att den försäkrade ska bevisa
sin egen nedsatta förmåga, mer eller mindre bortom allt rimligt tvivel. Som
framgår av denna text är detta väldigt svårt och kräver ofta många utredningar,
läkarintyg och processer av omprövningar och överklaganden. För personer som är
ekonomiskt beroende av ersättning blir detta ett arbete som man måste utföra
för att kunna överleva, dock utan att vara säker på att faktiskt få betalt. Om
vi dessutom lägger till faktumet att dessa personer av läkare anses vara i
behov av sjukskrivning så står det klart att det är ett system som inte bara är
absurt, utan även farligt.
Försäkringskassans tf. GD i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qLQk7g/f-kassan-medkansla-far-inte-styra-vart-jobb
Cecilia Udin i Malou efter tio (en del av hennes uttalanden finns i klippet där jag själv är med):
https://www.youtube.com/watch?v=ZYAz6UY6F0k
ISF:s rapport: https://www.inspsf.se/publicerat/Publikation+detaljvy/okning_av_antalet_personer_som__far_beslut_om_indragen_sjukpenning.cid6759
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qLQk7g/f-kassan-medkansla-far-inte-styra-vart-jobb
Cecilia Udin i Malou efter tio (en del av hennes uttalanden finns i klippet där jag själv är med):
https://www.youtube.com/watch?v=ZYAz6UY6F0k
ISF:s rapport: https://www.inspsf.se/publicerat/Publikation+detaljvy/okning_av_antalet_personer_som__far_beslut_om_indragen_sjukpenning.cid6759