Delegationen för korrekta utbetalningar - Del 1.
Välj fem anställda på Försäkringskassan. Låt dem gissa hur mycket felaktiga utbetalningar som betalas ut inom ett specifikt socialförsäkringssystem. Samla allesammans på ett seminarium. Låt dem gissa igen. Gör en krånglig statistisk uträkning med osäkerhetsintervall och punktskattning. Kalla det vetenskap. Publicera det i en statlig utredning. Varenda politiker som vill motivera nedskärningar, kontrollåtgärder eller framstå som ansvarstagande i allmänhet kommer att citera. Media kommer skriva siffran i feta rubriker. Vi vet detta för det är ju såhär det har gått till sen 2008. Absurt nog är detta något vårt utredningsväsende håller sig med.
*
https://journals.lub.lu.se/index.php/svt/article/view/17444
Tillsammans med Hampus Nilsson publicerade jag en rapport som, om jag får säga det själv, på ett tydligt sätt visar varför expert elicitation inte håller för att bedöma felaktiga utbetalningar. Den finns här: https://www.stil.se/sites/default/files/det_handlar_om_miljarder_webb.pdf. I vanlig ordning vill jag också ge cred till Susanne Berg som kom på den lysande idén att undersöka den här metodens användning vetenskapligt - tre år senare har jag fortfarande inte slutat.
Nu är det nämligen dags igen. Delegationen för korrekta utbetalningar (KUT-delegationen) snubblar med buller och bång in på DN debatt och deklarerar att de felaktiga utbetalningarna inom de system man studerat uppgår till 8.7 miljarder. Pitchen är att den här utredningen skiljer sig från de tidigare, eftersom man i huvudsak håller sig med empiriska undersökningsmetoder, snarare än de kritiserade expertuppskattningarna. Det stämmer inte. På sidan 258 och 259 i delegationens egen rapport framgår att av de 8.7 miljarder som man tror sig hitta har 3.9 funnits med hjälp av expertuppskattningar. Sen består en miljard av utredningskansliets egna bedömningar av kostnaden för risker som de inte kunnat fånga i de empiriska undersökningarna. Mer än hälften av de 8.7 miljarderna saknar alltså empirisk täckning.
Om man bortser från att fuskuppskattningarna har haft - och sannolikt kommer att fortsätta att ha - stor betydelse för den politiska retoriken kring socialförsäkringssystemen tror jag faktiskt att min forskning om KUT-delegationen och expert elicitation också har ett större, principiellt intresse. Vad är en utredning? Hur kan de fungera? Hur förhåller sig olika aktörer inom staten till varandra? Och så den allra största och kanske viktigaste frågan: hur landade vi i att producera fuskuppskattningar genom att vi låter ett fåtal personer från Försäkringskassan sitta och spekulera?
Faktum är att allt fler personer på Försäkringskassan och inom andra statliga myndigheter ställer sig samma fråga. Det finns idag en omfattande kritik mot expert elicitation och KUT-delegationens arbete. Trots detta har utredningskansliet framhärdat. För att reda ut några trådar i soppan hade jag tänkt att skriva en serie blogginlägg som presenterar lite av vad jag hittat. Bland annat gällande uppseendeväckande brister i de empiriska undersökningarna, halvsanningar om relationen mellan utredning och myndigheter, konsultrapporten om expert elicitation som utredningsresultaten bygger på och upphandlingen av sagda konsult. Alltsammans bygger på offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut. Jag har också gjort runt tio intervjuer med informanter som på olika sätt varit inblandade i denna och andra statliga utredningar.