Inledningsanförande - Debatt med Socialutskottet
Detta är mitt råmanus för ett inledningsanförande som jag gjorde i måndags i Almedalen före en debatt mellan partiernas representanter i Socialutskottet. På slutet skriver jag lite om hur jag ser på den kritik som Anna-Lena Sörenson (S) riktade mot mig och hur jag svarade.
INLEDNING
Min forskning handlar generellt om
social- och funktionshinderpolitik och mer specifikt hur åtstramningspolitik
som drabbar utsatta grupper genomförs och legitimeras.
Om vi tänker oss att en av er i
publiken inte känner till någonting om den personliga
assistansen, inte har följt den svenska debatten eller hört talas om alla
människors vardag som faktiskt har slagits i spillror. En sådan lyssnare kommer
antagligen, när hen lyssnar på debatten som följer, undra vad
funktionsrättsrörelsen är så upprörda över och varför vi i forskarsamhället har
varit så kritiska. Alla partiföreträdare kommer ju berätta att deras parti
värnar rättighetslagen LSS, att de inte har några avsikter att skära ner och
inte heller bär något ansvar. Med ganska små nyansskillnader har vi en
situation där alla riksdagspartier säger att de vill och har velat samma
sak.
Lik förbannat har runt 1500 färre
personer assistans idag jämfört med 2015 – vilket alltså är en minskning på
runt 10%. Lik förbannat vittnar funktionsrättsrörelsen om en akut och krisartad
situation – en bild som också kommer att bekräftas av en rad av mina kollegor
som håller på att titta på åtstramningspolitikens effekter. Trots att alla
älskar assistansen, i de här debatterna, upplever assistansanvändare och deras
anhöriga att reformen är akut hotad.
Den icke-insatte lyssnaren kommer
bli ännu mer förvånad när hen får höra vad den här utvecklingen beror på. Vi
har en regering som säger att assistanskrisen inte har med deras agerande att
göra. Vi har också företrädare för tidigare regeringspartier som säger samma
sak. Vi har en ansvarig myndighet, Försäkringskassan, som menar att deras
striktare rättstillämpning är den enda möjliga tolkningen av Högsta förvaltningsdomstolens
domar, från 2009 och framåt, och så företrädare för Högsta
förvaltningsdomstolen, som subtilt låter påskina att Försäkringskassan
övertolkar samma domar. Kort sagt: ansvaret är svarte Petter som de berörda
aktörerna kastar mellan sig.
Problemet är att publiken för detta
skyfflande av skuld inte är en neutral och oberoende lyssnare, utan den svenska
demokratiska offentligheten. De som lyssnar allra mest noggrant är så klart
människor som på olika sätt är beroende av assistans för att livet ska fungera.
Den totala bristen på ansvarstagande måste, sett ur ett demokratiskt och
statsvetenskapligt perspektiv, betraktas som en skymf mot de här människornas
rätt att utkräva politiskt ansvar. Demokratiteorin slår fast att möjligheten
till ansvarsutkrävande är ett fundamentalt demokratiskt värde. Det förutsätter
att man har klart för sig vad maktinnehavarna gör med makten och vad deras
intentioner är så att man kan ge dessa förnyat förtroende eller försöka rösta
bort dem. I centrum för den svenska assistansdebatten har vi istället ett svart
hål.
REGERINGEN
Under de tio åren har massmedial
rapportering om personlig assistans i huvudsak handlat om fusk och kostnader.
Under den gångna mandatperioden har den funktionshinderpolitiska debatten ensidigt
handlat om kostnadsökningen inom den personliga assistansen. Fram tills
ministerbytet, då retoriken förändrades, har regeringen tagit upp fusk och
kostnadskontroll i snart sagt allting man har sagt om eller skrivit om
assistansen. Några exempel signerade av den tidigare ministern Åsa Regnér:
Det är den
bakgrunden, och det faktum att kostnadsökningen fortsätter stiga kraftigt, som
ger skäl för att regeringen nu genomför åtgärder för bättre kostnadskontroll.
Replik på debattartikel, Nyheter 24, 9 mars 2016
Kostnadskontroll
är en förutsättning för att det ska finnas förtroende för våra välfärdssystem.
LSS är en viktig del av dessa.
Replik i Dagens samhälle den 22 december 2015.
Mot bakgrund av all den
kritik som riktas mot lagen för att rättigheter urholkas och för att vissa
kostnader bara fortsätter att öka, planerar jag att se över LSS.
Debattartikel, Svenska Dagbladet, tisdag den 10
november 2015
Sedan 2002 har antalet
personer ökat med nästan 50 procent och kostnaderna nästan tredubblats. Som
synes har kostnaderna stigit kraftigt under senare år medan antalet personer
inte ökat i motsvarande grad. Från 2006 med endast drygt 2000 personer. Det
finns många förklaringar till denna ökning och assistansen måste få kosta. Som
minister kan jag emellertid inte åse utvecklingen utan att agera. Mot bakgrund
av all den kritik som riktas mot lagen för att rättigheter urholkas och för att
vissa kostnader bara fortsätter att öka, planerar jag att se över LSS.
Debattartikel, Svenska Dagbladet, tisdag den 10
november 2015
De här citaten är viktiga – om vi nu
ska tänka kring ansvarsutkrävande. Det är nämligen så att regeringen nu driver argumentationslinjen att man
aldrig haft för avsikt att dämpa kostnadsutvecklingen. Det stämmer som synes inte.
Det är inte heller så att regeringen plockar upp en fråga som redan finns i den
offentliga debatten – vilket en sökning i mediearkiven visar. Istället är det
regeringen som hela tiden tar upp kostnadsökning och kostnadskontroll –
faktiskt i mer eller mindre varenda debattartikel, pressmeddelande eller annan
skrivelse som Åsa Regnér signerar. Det finns alltså inga tvivel om att det är
den sittande regeringen som gör att debatten om assistansen kommer att handla
om kostnader och att de målar upp bilden av en kostnadsutveckling bortom
kontroll.
I nästa led lanserar regeringen en
förklaring till vad kostnadsutvecklingen beror på. Ett till citat från
ministern:
Skattemedel
avsatta till personer med funktionsnedsättning ska varken gå till brottslighet
eller övervinster. För att försvara en så viktig frihetsreform som personlig
assistans måste vi ta krafttag mot överutnyttjande och kriminalitet. (…)• De
senaste tio åren har kostnaderna för den statliga assistansersättningen ökat
med ca 13 miljarder. • Idag kostar den statliga assistansersättningen
30 miljarder per år…
Debattartikel i Dagens Samhälle, 6 april 2017
Även om tjänstemännen på
regeringskansliet är noga med att aldrig explicit skriva att kostnadsökningen
förklaras av kriminalitet, så är det så klart budskapet som läsaren ska ta med
sig. I debattartikel efter debattartikel slår man först fast att kostnaderna
stigit kraftigt, för att kort därefter i texten diskutera fusk och
överutnyttjande.
Det här används för att legitimera
de tidigare direktiven till LSS-utredningen och regleringsbrevet till
Försäkringskassan där myndigheten ges i uppdrag att dämpa utvecklingen av
assistanstimmar. Ändå hävdar socialdemokratin och miljöpartiet idag att man
inte har haft för avsikt att strama åt och att man ingenting har med de senaste
årens striktare bedömningar av rätt till assistans att göra. Givet vad man de
facto skrev för två år sedan är det alltså meningen att väljarna ska tro att
(1) man har velat ha en hårdare kostnadskontroll, men detta har ingenting med
den efterföljande minskningen av kostnaderna att göra och (2) de hårdare
bedömningarna av rätten till assistans inträffar, som av en slump, samtidigt
som regeringen i varenda text man släpper ifrån sig trycker på kostnadskontroll
och överutnyttjande.
MYNDIGHETSUTÖVNING
Det går här att luta sig mot vad
tidigare forskning om åtstramningspolitik och offentlig förvaltning har visat. För
det första är den politiska strategin här bekant. Man ser till att man får en
debatt om skenande kostnader, fusk och överutnyttjande inom de välfärdssystem
där man önskar spara pengar. Man lutar sig sen mot denna verklighetsbeskrivning
för att de föreslagna åtgärderna ska framstå som legitima och nödvändiga. Varken
min beskrivning eller den tidigare forskningen förutsätter att detta är en
koordinerad strategi, det är endast en empirisk beskrivning av vad som sker.
Retoriskt fokus på kostnader och fusk. Därefter åtgärdspaket som syftar till
att spara pengar. Mönstret återkommer, i Storbritannien, flera stater i USA,
Kanada och på Irland, för att ta några av de mest beforskade exemplen.
För det andra så visar i princip all
förvaltningspolitisk forskning att den typ av signaler som regeringar sänder
påverkar myndighetsutövning. Eftersom många av de tjänstemän som befolkar
regeringskansliet har pluggat hos oss vet jag att de vet detta. De vet att om
man skriver i ett regleringsbrev att ”Försäkringskassan ska bidra
till att bryta utvecklingen av antalet timmar inom assistansersättningen” och sen,
några rader senare, ”Försäkringskassan ska även säkerställa en god
kontroll för att motverka överutnyttjande”, så kommer resultatet bli en stramare
rättstillämpning. Det är den självklara konsekvensen.
Kort sagt, eftersom debatten nu har
övergått från att – på regeringens initiativ – handla om fusk och överutnyttjande
till att handla om vems fel det var att det har blivit så olyckligt med
assistansen, så är det viktigt att minas hur insatsen har målats upp som ett
kostnadsproblem. Regeringen har varit tydliga med att man vill kontrollera
kostnader, Försäkringskassan har agerat därefter. Regeringen har ensidigt
fokuserat på fusk och övervinster i sin funktionshinderpolitiska kommunikation.
Faktiskt utan något som helst empiriskt stöd. Faktum är att de siffror som
citerats av regeringen och Försäkringskassan i debatten – som säger att runt
10% av allas assistansutbetalningar är felaktiga – bygger på en metod som saknar
evidens och som dessutom har använts på fel sätt, vilket min egen och Hampus
Nilssons forskning entydigt har visat.
Jag menar med andra ord att det demokratiska
svarta hålet i centrum av assistansdebatten, där ingen har skuld och alla vill
väl, måste fyllas med en förståelse för samspelet mellan myndigheter, domstolar
och regering. Vi har här en politisk utveckling som sker utan inblandning av
riksdag – istället skapas politiken i ett komplext samspel mellan offentlig
debatt, regeringssignaler, myndighetsutövning och prejudicerande
domstolsbeslut. Det är i detta samspel – och i de vilseledande retoriska
figurer som används för att släta över utvecklingens drivkrafter – som
svårigheterna till demokratiskt ansvarsutkrävande skapas.
AVSLUTNING
Det finns ett demokratiskt ansvar
att ta här. Gällande vilken politik man har verkat för och gällande vilken
politik man ämnar föra. Jag är rädd att vi kommer höra samma anklagelseakter
och samma undskyllningar som vi alla har hört till leda här. Men jag tror att
det som assistansanvändare och dessas anhöriga vill höra är varför – varför regeringen faktiskt har
agerat som man har gjort. Varför man inte
har agerat för att häva effekten av HfD:s domar och varför man så tydligt kopplat samman kostnadsökningen med fusk och
kriminalitet. Jag tror också att assistansanvändare och andra är intresserade
av vilka löften oppositionen är beredda att ge.
Märk väl att jag idag inte har
kritiserat den förda politiken här idag. Jag har istället kritiserat den
politiska debatten – som har handlat om kostnader och fusk, men väldigt sällan
om assistansanvändares grundläggande rättigheter och livsvillkor. Jag har
framförallt kritiserat en debatt som fastnat i undanglidningar och en distinkt
saknad av ryggrad. Det finns en lite märklig föreställning att forskarsamhället
– i kraft av sitt oberoende och sin neutralitet – inte ska ägna sig åt den här
typen av kritik. Men om jag, eller mina kollegor som blir alltmer kritiska mot
utvecklingen och assistansdebatten, skulle hålla tyst – fast vi ser en
vilseledande diskussion samtidigt som människors liv slås i spillror, då är vi
inte neutrala. Då är vi medlöpare. Samma kritiska granskning kommer följa om
utvecklingen fortsätter under en borgerlig eller blocköverskridande regering. Även
om det hade varit skönt att slippa. Tack så mycket.
TILLÄGG
Föga förvånande möttes min
beskrivning av mothugg av Socialdemokraten Anna-Lena Sörenson, som är vise
ordförande i socialutskottet. Det var synd att det inte fanns utrymme för en
längre diskussion. Hur som helst var hennes poäng att jag utelämnade vissa
saker som regeringen har gjort – t ex att slopa besparingsformuleringen i
regleringsbrevet och att ändra utredningsdirektiven. Dessutom menade hon att
min beskrivning lät konspiratorisk. Jag tänkte kort sammanfatta vad jag
försökte svara.
Det är sant att
regeringen har lyssnat på kritiken från funktionsrättsrörelsen,
forskarsamhället och oppositionen. Det är så klart bra. Dock har vi fortfarande
en situation där väldigt många personer blivit av med assistansen utan att
regeringen vill ge några löften eller agera – huvuddelen av det vi pratar om
som ”assistanskrisen” finns fortfarande kvar. Det regeringen har gjort är att
till för att förhindra ännu värre direkt katastrofala konsekvenser. Men det
stämmer nog att jag hade kunnat prata lite om de här sakerna och hur jag ser på
dem i min presentation, även om de inte förändrat huvuddragen i min analys.
Angående
konspirationen påpekade jag faktiskt flera gånger min presentation att jag inte
vet om sakerna jag beskriver är en medveten politisk strategi eller inte. Jag
försöker beskriva vad min empiri och inläsning av tidigare forskning visar.
Alltså följande:
a.
Regeringen
fokuserar ensidigt på kostnader, fusk och överutnyttjande i sin retotrik.
b.
Detta anförs som
försvar för att motivera besparingsdirektiv i utredning och regleringsbrev.
c.
Tidigare forskning
visar att det här mönstret återkommer väldigt ofta när besparingspolitik ska
genomföras.
Jag tycker att det
är min skyldighet att rapportera de här sakerna. Alla tre är faktiskt empiriskt
verifierbara faktum och jag tycker inte att det är konspiratoriskt att säga vad
empirin visar. Som jag skriver ovan verkar det för mig väldigt osannolikt att
regeringen inte beaktat hur signalerna ska uppfattas av Försäkringskassan och
att fokus på kostnader och fusk sker av en slump och inte för att motivera de
besparingsåtgärder som de explicit anförs för att legitimera. Men då det – som
tur är! – saknas vetenskapliga metoder för att läsa människors tankar stannar
detta vid en tolkning. Jag vidhåller att denna inte är konspiratorisk.