Komplicerandet
Det är en förrädisk typ av intellekt som
ska till för att komplicera det som borde vara självklart. Ofta tolkar vi viljan
att se bortom det uppenbara som särdeles klokt och som ett tecken på stort djupsinne.
Den som komplicerar borde ju därmed ha förstått lite mer? Och visst, så är det ibland.
Jag brukar trots allt säga till mina studenter att en uppgift för
samhällsvetare kan vara att komplicera hur världen vi lever i fungerar.
Samtidigt kan komplicerandet också
vara maktutövning, en metod för att motivera sådant som egentligen inte går att
motivera. ”Det är en mycket mer komplex fråga” blir ett sätt att ducka ansvaret
att ta ställning och i förlängningen att reproducera en maktordning som vi
egentligen vet att vi inte kan ställa upp på. Ibland är den instinktiva
magkänslan –”detta är fan fel!” – faktiskt rätt. Ibland är det själva
komplicerandet som behöver avtäckas som en ideologisk skenmanöver som slår
dunster i ögonen på oss. Ibland blir det därför också den skrivande, tänkande
och resonerande människans uppgift att hållas fast vid det enkla och
okomplicerade som politiskt och etiskt rättesnöre.
Samtiden erbjuder en uppsjö fall av
bedrägligt komplicerade saker. Till exempel den egentligen inte speciellt
komplexa frågan om huruvida vi ska skicka människor till länder där det finns
en påtaglig risk att de kommer att dödas, den förtäckta sanningen att miljarder
i skattesänkningar under det senaste decenniet kommer att leda till en urholkad
välfärd eller de ämnen som jag själv skriver om, som i grund och botten handlar
om hur man försöker dribbla bort det orättfärdiga i att göra vissa människors
livskvalitet till en kostnadsfråga.
Nedskärningspolitiken inom LSS är ett
bra exempel på komplicerande som maktutövning. Det är ett faktum att närmare 2
000 färre människor har assistans idag än när regeringen tillträdde. Det är ett
faktum att detta har drabbat barn med omfattande normavvikande
funktionsvariationer och dessas anhöriga, såväl som människor som får sluta
sina arbeten eller som förlorar sin fritid. Det är också ett faktum att det finns
en stor och fullt berättigad oro bland assistansanvändare över hur framtiden
ska se ut. Man vet inte om man kommer kunna arbeta, studera eller utöva sina
fritidsintressen efter nästa omprövning. Man vet inte om man kommer kunna vara
en aktiv förälder. Och allt detta beror på en ovilja att finansiera stöd och
service som gör det möjligt att leva som en aktivt deltagande
samhällsmedborgare. Den enda rimliga hållningen borde vara att detta inte är
försvarbart. Det är inte värdigt ett land med en lysande ekonomi och en mycket
hög levnadsstandard att låta vissa människors livskvalitet försämras på det här
sättet. Oavsett om vi utgår från ett liberalt rättighetsperspektiv eller, som
jag, en solidaritetstanke som utgår från människans sårbarhet, så är detta inte
en svår fråga. Det är en orättvisa som bara kan fortgå om vi komplicerar den
till oigenkännlighet.
I ett första led kompliceras
assistansnedskärningarna genom föreställningen att vi inte riktigt vet varför
situationen har uppstått. Precis alla politiska partier säger sig värna LSS.
Precis alla centrala aktörer – riksdag, domstolar, myndigheter och regering –
säger att någon annan är skyldig. Så luras vi att tro att det är systemets
intrikata komplexitet som gjort att vi hamnat här och att ingen bär ansvar. Detta
stämmer inte. För det första är det ett faktum att regeringen har velat spara
pengar på assistansen och att de har vidtagit åtgärder för att göra så. För det
andra är det ett faktum att regeringen tämligen enkelt hade kunnat återställa
lagens intentioner om man velat. Frågans komplexitet är alltså en skenmanöver,
där föreställningen om att det inte finns någon ansvarig förleder oss att tro
att det inte finns något att göra.
För det andra tillförs ytterligare ett
lager av skenbar komplexitet av reglerna för hur rätt till assistans bedöms. I
sanningens namn är dessa bedömningar närmast obegripliga för de som inte har
expertkunskaper. Denna komplexitet borde dock inte göra det svårare att
förhålla sig till den moraliska kärnfrågan – gällande huruvida folk med
normavvikande funktion har rätt att leva som andra – utan är i sig en
konsekvens av besparingsvilja. Under det senaste decenniet har en rad domar och
lagtolkningar lett till att rätten till assistans har begränsats. Ofta på ett
sätt som förefaller obegripligt givet vad som faktiskt står i lagtexten. Dessa
domar tolkas i nästa led att av Försäkringskassan, ”kreativt” för att använda
en eufemism. Lagstiftningens tydliga målformuleringar har därmed transformerats
till ett sammelsurium av juridiska mystifieringar vars överordnade rationalitet
är att rätten till assistans ska begränsas. Om vi vill upprätta rättigheten att
leva som andra och slutar försöka spara pengar utan att ändra lagen, så
kan vi också reducera komplexiteten.
En tredje komplexitet som regeringen
ofta har lutat sig mot är att vi måste förstå varför kostnaderna för
assistansen ökade fram till 2014. Detta vet vi i själva verket svaret på – det
berodde på att assistansanvändare beviljades fler timmar – men det regeringen
är ute efter är en bakomliggande förklaring. Eftersom denna fråga inte entydigt
går att svara på har det varit fritt fram för politiker, utredare och
myndigheter att lansera egna gissningar. Den dominerande tongången har varit
att det finns ett omfattande ”överutnyttjande” av assistans. Själva ordet
”överutnyttjande” är i sig påhittat för att komplicera frågan genom att ge
språkdräkt åt föreställningen att det finns assistansanvändare som överdriver
sina behov. ”Överutnyttjande” kan i själva verket så klart varken mätas eller
specificeras, utan är ett förtäckt ideologiskt begrepp vars funktion är att signalera
snarare än att precisera, effektivt för att misstänkliggöra
assistansberättigade men i alla andra avseenden nonsens.
En sista typ av komplexitet handlar om
politikens grundläggande villkor, som enligt företrädare för regeringspartierna
sägs vara att prioritera hur ändliga resurser ska fördelas. Om kostnaderna ökar
inom assistansen, menar man, måste pengar försvinna någon annanstans ifrån.
Detta stämmer så klart. Den försåtliga med denna typ av komplexitet är dock att
man mer eller mindre regelmässigt ställer upp prioriteringar som är riggade för
att vi ska komma fram till att assistansen kostar för mycket. ”Oj, har vi inte
råd med flyktingar, förlossningsvård eller något annat fint och humanitärt på
grund av assistansen…” är det meningen att vi ska tänka. Och i nästa led att
det minsann är en duglig regering vi har som klarar av att ”göra de tuffa
prioriteringarna”. Det vi emellertid aldrig ser är att assistansen vägs mot
något som vi är mindre benägna att ömma för. Till exempel att assistansen innebär
att vi måste höja skatten för människor som tjänar miljardbelopp på att äga
kapital eller att vi ska sluta skattesubventionera höginkomsttagares städhjälp.
De konfliktlinjer som präglar debatten – assistans eller flyktingar, assistans eller
annan välfärd – är politiska konstruktioner vars funktion är att legitimera
åtstramningarna. Prioriteringsfrågan
blir en reell komplexitet, i politisk-etisk mening, först när vi beskattar
människor till bristningsgränsen och när vi skurit ned på alla utgifter som
uppenbart är mindre viktiga än mänskliga rättigheter för människor med
normavvikande funktion. Det är inte situationen i ett land som har ett stort budgetöverskott och vars regering accepterar den föregående
regeringens alla skattesänkningar.
Sammantaget leder den här typen av
kompliceringar till en assistansdebatt som verkar vara väldigt mycket svårare
än vad den är. Eftersom komplicerandet har varit en grundpremiss för hela debatten
om assistansen framstår det som att ett ställningstagande i frågan förutsätter
inläsning och fördjupning alternativt att hela saken bör lämnas till experter
på området. Och det är alltså detta jag tror är komplicerandets ideologiska
funktion: istället för att var och en av oss ska reagera mot det akut ovärdiga
i att människors levnadsvillkor drastiskt försämras så förvandlas denna
grundläggande och enkla rättvisefråga till en härva av intrikata teknikaliteter.
Fritt spelrum för teknokraterna, som kan slänga fram grafer och prata juridiskt
snömos. Fritt fram för politrukerna som får lägga ut texten om att riksdagen
och regeringen minsann inte styr riket. Fritt fram för finansministern att
samtidigt skryta om de oerhört goda statsfinanserna och mana till besparingar för vissa grupper i samhället.
Ibland tror jag att det är vår uppgift
att vägra komplicerandet och insistera på den enkla och till synes banala
principerna. De där barnen ni läser om i tidningen, som behöver konstant övervakning
för att inte riskera att dö men som ändå inte anses ha behov av assistans. De
finns på riktigt och de är många. Och det kunde för övrigt lika gärna vara ditt
barn eller dig själv det gällde. Saker och ting är faktiskt inte så mycket
svårare än indignationen som du känner när du läser om dem: är det rimligt att
de här människorna blir av med sin assistans? Om du svarar nej på den frågan –
vilket du så klart gör – så går det bra att vifta undan komplicerandet och istället
ställa dig på barrikaderna. Svårare är det faktiskt inte ibland.