"Hon lydde bara order" - Om den sparkade myndighetschefen och banal ondska
Den här texten handlar om vilket
ansvar offentliganställda har för den politik som de har i uppdrag att
genomföra. När jag skrivit detta har jag tänkt att jag verkligen vill
att anställda på Försäkringskassan – som är den myndighet som jag kommer att
fokusera på – ska läsa och reflektera över sitt uppdrag. Jag tror nämligen att
det finns en utbredd tendens bland offentliganställda handläggare att
underskatta betydelsen av den egna yrkesrollen. Jag tror att man ofta ser sig
som en regeltillämpare, en kugge i ett maskineri där man när är ersättningsbar och därför saknar inflytande över den politik som förs. Min före detta
kollega, den ständigt saknade professorn Lennart Lundquist, menade istället att
offentliganställda måste fungera som ”demokratins väktare”, nödvändiga för att
politiska beslut ska kunna genomföras, men också centrala som en larmfunktion när besluten drabbar människor på sätt som strider mot fundamentala demokratiska
värderingar. Hans böcker om offentliganställdas etik och ansvar understryker vikten av de som vågar säga ifrån, de som agerar när magkänslan säger att
byråkratin gör skada och som därigenom försvarar människors grundläggande rättigheter och
demokratins fundamentala värden.
Betydelsen av ett sådant
tjänstemannaetos understryks vid en historisk tillbakablick. Vilken dåtid vi än
väljer att titta på kommer att visa på företeelser som vi idag skakar
på huvudet åt: ”hur kunde tjänstemän gå med på att implementera
tvångssteriliseringar utan att protestera?”; ”hur kunde vanliga anställda systematiskt misshandla funktionshindrade på statliga institutioner?”; ”hur
kunde vi…” …än det ena och än det andra. De här sakerna berodde så klart inte
på att dåtidens byråkrater var diaboliska sadister, utan på att de var
inbäddade i en uppsättning normer och arbetssätt som gjorde de här
sakerna självklara. Och att de accepterade dessa. Insikten att vi är fångar i
vår samtid och att denna alltid rättfärdigar saker som egentligen inte går att
rättfärdiga, bör mana till ödmjukhet inför vår egen samtid. För med all sannolikhet finns även idag saker som
vi om femtio år kommer att skämmas över. Och jag är faktiskt ganska säker på
att det finns anställda, till exempel på Försäkringskassan, som misstänker att
assistansnedskärningarna och sjukförsäkringspolitiken - som vi vet slår människors
liv i spillror - kommer att vara några av de där sakerna som man i framtiden
kommer att skaka på huvudet åt. En kår av offentliganställda som säger ifrån och agerar på sina ryggmärgsreflexer är en försäkring mot en sådan historisk baksmälla.
*
Utgångspunkten för den här texten är att
Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie Begler har fått sparken av
regeringen. Den dominerande tolkningen är att regeringen på det här sättet
försöker skyffla undan assistansnedskärningarna och de striktare bedömningarna
av sjukpenningsansökningar från den politiska dagordningen. Begler
har gripit sig an regeringens direktiv att strama åt bedömningarna med stor
entusiasm; hon har misstänkliggjort assistansanvändare, bemött kritik som
egentligen varit riktad mot de politiska beslutsfattarna och konsekvent
ignorerat vad Försäkringskassans stramare bedömningar fått för konsekvenser för
enskilda. Hon var en trogen tjänare av nedskärningspolitiken som fick kicken
när det började brännas.
Regeringens beslut att sparka Begler har
fått kritik: ”hon lydde ju faktiskt bara order” heter det. Precis som
tjänstemännen som implementerade tvångssteriliseringarna eller
institutionaliserade de vars hjärnor fungerade utanför dåtidens snäva
ramar. Borgerligheten har gått till konstitutionsutskottet och höga tjänstemän
på Försäkringskassan och inom domstolsväsendet har ridit ut till Beglers
försvar. Det är så klart bra att regeringen inte tillåts skyffla skulden på
Försäkringskassan och dess chef, men det finns också något bekymrande med
försvaret för Begler – att hon bara lydde
order. För det är ju precis sådär vi tenderar att tänka när vi genomför beslut
vars konsekvenser känns tveksamma; att besluten inte är våra, att vi bara är kuggar i maskineriet och att det är maskineriets konstruktör som ska bära
hundhuvudet. Egentligen vet de flesta av oss att resonemanget inte håller, vilket inte minst en historisk tillbakablick visar. Någonstans måste det alltså gå en
gräns som markerar när tjänstemannen har ett ansvar att obstruera, protestera
eller på annat sätt larma om att saker inte går rätt till.
I den här texten vill jag, utifrån
fallet Begler och föreställningen om att hon ”bara lydde order”, försöka ge
offentliganställda en grund för att föra en diskussion, med sig själva och
andra, om var den gränsen går. Alla offentliganställda bör vara beredda att ställa sig själva frågan när de inte längre kan rättfärdiga sitt arbete, när deras ansvar är att obstruera eller protestera.
i. Den
lydige tjänstemannen
Sveriges styrs genom att riksdag
stiftar lagar, väljer regering och att myndigheter implementerar de politiska besluten.
I en idealtypisk värld som inte har speciellt mycket att göra med hur politik
rent konkret blir till, det vill säga. För i själva verket utformas så klart politiken i ett komplext samspel mellan myndigheter och folkvalda representanter.
Myndigheter kan både obstruera, förenkla eller aktivt driva en egen politisk
linje - vilket inte minst Försäkringskassan är ett gott exempel på.
Försäkringskassans agerande, och
Beglers ledarskap, har sedan regeringsskiftet 2014 präglats av en mycket stor
hörsamhet gentemot regeringen. Begler har till etthundra procent ställt upp på
beskrivningarna av assistansen som drabbad av en kostnadsökning bortom kontroll
och hon har villigt drivit på för att avslagen inom sjukförsäkringen ska öka.
Till exempel har hon svarat på debattartiklar som kritiserar regeringen, radikalt
ändrat myndighetens retorik så att den överensstämmer med regeringens
beskrivningar av assistansen och dammat av de oseriösa fuskundersökningarna som
Försäkringskassan, fram till Beglers tillträde, ansåg vara otillförlitliga. Mellan
2012 och 2015 arbetade faktiskt myndigheten för att nå ut med budskapet att
fusket inom assistansen var överdrivet. Med Begler ändrades tongångarna
radikalt. Dock utan att myndigheten tagit fram nya uppgifter som föranledde
den nya linjen. Den sparkade myndighetschefen fungerade alltså i realiteten som
en opinionsbildare för den sittande regeringens åtstramningar.
Utifrån de formella beskrivningarna av
politikers och myndigheters uppgifter har Begler gått långt bortom vad som förväntas
av en myndighetschef. Om vi istället ser politik som ett resultat av ett
komplext samspel mellan folkvalda och myndigheter så har Försäkringskassans
ledning varit synnerligen aktiva gällande att forma politiken. Man har inte
bara lytt order, utan legitimerat dessa, hittat snillrika sätt att genomföra
dem och effektivt bidragit till att mota undan kritik. Nu var det så klart inte
därför Begler fick sparken – det fick hon för att det behövdes en syndabock – men
oskyldig är hon absolut inte.
På ett principiellt plan, och utifrån
Lundquists teorier om offentliganställda som demokratins väktare, är den här
typen av myndighetsutövning farlig. Självständigt tänkande tjänstemän, som inte
bara implementerar utan också värderar konsekvenser gentemot mänskliga
rättigheter och gällande konstitution, är en demokratisk bromskloss för att
inte katastrofala beslut ska genomföras. Demokrati handlar alltså inte bara om att
regeringens eller riksdagens beslut gäller. Demokrati handlar också om att
grundläggande rättigheter och grundlag respekteras. Det är till exempel inte
demokratiskt att folkomrösta bort en minoritets rätt till yttrandefrihet. På
motsvarande sätt kan det inte heller vara demokratiskt legitimt att rösta bort
en minoritets möjlighet att röra sig i samhället och delta i samhällslivet. Eftersom det även i demokratier kan fattas farliga beslut är det centralt att offentliganställda agerar utifrån en etisk kompass. Ibland kan den etiska kompassen faktiskt visa att man har ett ansvar att inte lyda order.
Även om Beglers agerande utifrån
Lundquists analys har brustit, så har Försäkringskassan också anställda som han
med all säkerhet skulle ha applåderat. Till exempel har anonyma källor inifrån
Försäkringskassan uppgett att avslagsgrad i vissa fall har fungerat som
lönekriterium och vittnat om en kultur som främjar avslag. De här företeelserna hotar den grundläggande rätten till en individuell prövning. Att anonymt larma om de
här sakerna är därmed ett försvar av demokratin. Man kan också ta detta ansvar på andra sätt: man kan till exempel säga upp sig, försöka påverka
myndighetens arbete internt, eller arbeta politiskt för en annan inriktning.
*
Hannah Arendts poäng i analysen av den banala ondskan är att brott mot människors rättigheter alltid förutsätter de som ”bara lyder order”. I en moralisk mening går det så klart inte att jämföra förintelsen med en, förvisso förödande, svensk socialförsäkringspolitik. Men det går att jämföra psykologin och de rättfärdiganden som ska till för att människor ska acceptera att vara kuggar i ett maskineri som man vet förstör människors liv. I Arendts analys är kärnan oförmågan att tänka, i synnerhet att sätta sig in i andra människors situation. Eichmann blir förblindad av sina egna karriärvägar och sina överordnades önskningar. Eftersom han inte förmår sätta sig in i situationen för människorna vars transporter till Auschwitz han organiserar så kan han inte heller se att han har ett ansvar bortom de order han förväntas lyda. Den moraliska kompass han följer är inte hans egen, utan den nazistiska byråkratins. Arendt vill poängtera faran i att människor på det här sättet skärmar av livsvillkoren för andra människor, för att istället bara se en uppsättning byråkratiska förväntningar och regler. Ondskan är ofta banal, snarare än monstruös, då den förverkligas av människor som bara lyder order, som gör vad som förväntas och inte kan eller vågar greppa innebörden av sitt agerande.
Ann-Marie Beglers tid som chef på
Försäkringskassan präglades av allt att döma av ett dylikt misslyckande att
tänka. Det moraliska brottet är så klart ojämförbart, men acceptansen för att
gå hennes överordnades krav till mötes, att verkställa utan att ta in
konsekvenser, är densamma som i Arendts analys. Liksom de infantila
motiveringarna; ”om jag hade varit assistansanvändare hade jag säkert också
velat ha så många assistanstimmar som möjligt”; ”precis som med fortkörning
finns det ett stort mörkertal när det kommer till fusket”; ”avslagen ökar för
att rättsäkerheten ökar”. De medarbetare på Försäkringskassan som larmade om
kulturen, lönekriterierna eller som på andra sätt tagit agerat utifrån hur
sjuka och funktionshindrade har drabbats, som inte nöjt sig med att bara vara
kuggar i maskineriet, har istället agerat som demokratins väktare.
ii. Det
byråkratiska våldet
En helt central komponent av Arendts
analys handlar om att förstå de förutsättningar som kultiverar misslyckanden
att tänka, som när självrättfärdigande och som gör det svårare för människor
att förhålla sig självständigt och kritiskt. Kuggen i maskineriet, som saknar
inflytande och inte kan påverka, som alltid kan ersättas och som inte har något
ansvar, är inbäddad i en organisation som gör det här sättet att tänka
friktionslöst och naturligt. När ägg ska knäckas är det inte meningen att
människor ska agera utifrån en moralisk måttstock och ställa frågor
kring politikens innehåll och konsekvenser; istället ska hen göra organisationens
mål till sina egna och lägga eventuella betänkligheter åt sidan.
Jag menar att det finns tydliga
paralleller mellan Arendts analys av byråkrati och vad vi vet om
Försäkringskassans och socialförsäkringspolitikens funktionssätt. I synnerhet
ser jag fyra viktiga likheter.
1.
Människor
reduceras till nummer, statistik, en massa
För
Arendt var ett gemensamt drag för alla former av totalitarianism att människor
slutade betraktas som individer och istället gjordes till en massa, en statistisk
kolumn där människor upphör vara individer. Den här manövern är också hela utgångspunkten för regeringens styrning av
Försäkringskassan. Max 18 000 människor ska ha sjukersättning. Sjuktalet ska
pressas ner till 9.0-dagar. Timutvecklingen inom assistansen ska brytas. Det är
inte svårt att se hur de här målen kan hamna i konflikt med individuella
bedömningar och rättigheter, för vad händer egentligen om behoven inte minskar?
Försäkringskassan kan inte göra något för att styra över människors funktionsförmåga. Däremot kan myndigheten påverka hur rätten till socialförsäkringssystemen bedöms. Men då har också individens rätt till en individuell bedömning upphört att gälla.
Precis samtidigt som regeringen ger
Försäkringskassan i uppdrag att sänka sjuktalet börjar andelen avslag stiga.
Det beror så klart inte på att det finns en saklig grund i termer av
individuella bedömningar – det vill säga att människor har blivit friskare –
utan på att alla de behov som ryms bland sjukskrivna medborgare har klumpats
samman och underkastats en överordnad kvantitativ målsättning. Människorna har blivit en massa som identifierats som "kostsam". Det är inte längre
individuella behov vi har att göra med, utan en formlös grupp som ensidigt ses ur ett kostnadsperspektiv.
2.
Individen
osynliggörs i det byråkratiska systemet
För
att människor ska kunna styras som en massa så måste deras individuella behov
och egenskaper alltså abstraheras bort från beslutsprocesserna. Såväl assistans som
sjukpenning och sjukersättning ska bygga på individuella bedömningar. I
realiteten ser vi idag en mycket mer regelstyrd Försäkringskassa, där
målsättningen - i ”rättssäkerhetens” namn - är att garantera så likformiga
bedömningar som möjligt. Problemet är att människors behov inte kan
schabloniseras, vilket leder till att de individuella bedömningarna istället blir
kalkerade efter en färdig mall. Den här tendensen syns inom såväl
sjukförsäkringen som inom assistansen. Mallen tas fram av
Försäkringskassans jurister, som utformar de vägledande interna dokument som
ska styra myndighetens rättstillämpning. En tydlig tendens är att denna blir
allt striktare, vilket alltså innebär att handläggare åläggs att göra fler
avslag.
Detta motsvaras i sin tur av att man bedömningarna av rätten till sjukförsäkring och assistansersättning har organiserats så
att de som fattar besluten i så liten utsträckning som möjligt träffar de som
ansöker. Handläggarnas uppdrag är att scanna ansökningarna efter en uppsättning
förutbestämda rekvisit. Om intygen saknar någon punkt på handläggarens
checklista blir det avslag. Samtidigt blir den enskilde i stor
utsträckning osynlig för de handläggare som ska fatta, ofta livsavgörande, beslut om tillgång till socialförsäkringssystemen. Medkänsla är i det här sammanhanget
att betrakta som ett potentiellt störande element som riskerar att öka andelen
beviljade ansökningar. Mindre kontakt med människorna vars liv man håller i sina händer blir en effektiv reducering av ovälkommen empati. De läckor som rapporterats inifrån Försäkringskassan
vittnar om en kultur som belönar avslag och odlar en hård och ibland nedlåtande
ton mot medborgare som söker sjukpenning eller assistans. Det är en form av
avhumanisering som går hand i hand med att individerna som ansöker om sjukpenning eller assistansersättning görs ansiktslösa och osynliga. När väl individen suddats ut återstår bara konturer som fantasier om fusk, överutnyttjande och lathet kan projiceras på.
3.
I byråkratin
har ingen ansvar
Enligt
Arendt organiseras byråkratin så att ingen enskild person har ansvar – ett
förfarande som också går igen i totalitära styren. Det är i systemet och dess
komplexitet individen försvinner och ersätts av massan, i de juridiska
tolkningarna och genom de komplexa regelsystemen. Detta gäller såväl
assistansersättningen som sjukförsäkringen, där det för det första och generellt sett inte finns någon aktör som säger sig vara ansvarig för utvecklingen. Regeringen hänvisar till förvaltningsdomstolarna, som pekar på
Försäkringskassans lagtolkningar, som i sin tur hänvisar till att de endast
implementerar gällande lag. För det andra så har de regelsystem där
lagstiftningen tolkas uppnått en sån stor komplexitet att det är ytterst svårt,
också för jurister specialiserade på ämnet, att greppa hur tolkningarna går
till. Det är ett system som till synes verkar leva sitt eget liv och vars konsekvenser därmed ingen behöver känna ansvar för.
De regelsystem och checklistor som beskrevs ovan
fyller funktionen att minimera inslag av självständigt tänkande hos den enskilde byråkraten, vilket också osynliggör dennes roll i systemet. Byråkraten har ju inget
annat val än att följa checklistan. Eventuella förskräckligheter är inte dennes ansvar. Mekaniseringen av biståndsbedömningen innebär också att den enskilde
handläggaren i allt högre grad blir möjlig att ersätta, vilket kan förleda den offentliganställde att tänka att hen kan ersättas av någon annan som utförde
samma arbete. Det spelar alltså ingen roll vad hen gör, maskineriet rullar på i vilket fall. Högre
upp i organisationen deklarerar rättsavdelningen såväl som myndighetledningen att man bara följer lagen och att denna bara kan tolkas på ett sätt. Det finns ingen skuld på Försäkringskassan. Det finns inget beslutsfattande, inga avvägningar, inga betänkligheter och därmed heller inget att invända.
På det här sättet skapas illusionen av en
myndighet där inte någon har ansvar. Man följer bara den entydiga och
överordnade lagen, man verkställer bara en förutbestämd viljeriktning. I
Försäkringskassans värld är allt entydigt och rättframt, rätt eller fel, bifall
men allra helst avslag. Det går så klart inte att hitta en enda
förvaltningsforskare eller förvaltningsjurist som menar att verkligheten ser ut
såhär. Lagar tolkas ständigt, myndigheter är involverade i ett kontinuerligt
tolkningsarbete och blir därigenom medskapare av politiken. Men genom att beskriva sin verksamhet på det här sättet ger man näring åt oförmågan att tänka.
4.
Byråkratin
uppfinner sina egna regler
Arendt
har beskrivit hur byråkratier, och totalitära sådana i synnerhet, uppfinner
regler som rättfärdigar den egna myndighetsutövningen. I Försäkringskassans
agerande syns detta tydligast genom de ständiga hänvisningarna till
”rättssäkerhet”, som till exempel används för att legitimera att sjuka personer
tvingas arbeta och att svårt funktionshindrade hänvisas till kommunal
hemtjänst. Ann-Marie Begler har själv tryckt på den ökade rättssäkerheten som
sin främsta bedrift. Detta är en diskursiv konstruktion som ger myndighetens
verksamhet riktning, genom att hänvisa till
”rättssäkerhet” kan man agera under illusionen att den ökande avslagstakten i
själva verket är ett försvar av ett centralt demokratiskt värde.
Rättssäkerheten specificeras i sin tur i en rad
extremt detaljerade regelkonstruktioner som alltså syftar till att minimera utrymmet för
den enskilde handläggaren att göra en självständig och individuell bedömning.
Resultatet blir en version av rättssäkerhet som innebär att alla behandlas lika
– dock inte nödvändigtvis utifrån lagstiftningens intentioner, utan snarare
utifrån de överordnade besparingsambitionerna. Och detta är mycket viktigt: den
mening som begreppet ”rättssäkerhet” får här har mycket lite att göra med
begreppets innebörd så som det har slagits fast av rättsfilosofer och
demokratiteoretiker. För rättssäkerhet handlar egentligen inte bara om likabehandling. Om
alla myndighetsbeslut strider mot lagen på samma sätt har man inte uppnått
rättssäkerhet, utan ett system som suspenderar demokratiskt stiftade lagar.
Rättssäkerhet måste innebära att rättstillämpning utifrån principen att
”lika fall bedöms lika” också har stöd i lagtexten. Som i de fall vi
diskuterar här understryker individuella bedömningar. Det stora hotet mot
rättssäkerheten inom socialförsäkringarna är idag inte att lika fall bedöms
olika, utan att alla fall bedöms utifrån juridiskt hittepå som ofta saknar
täckning i lag och vars överordnade syfte, som sagt, är att göra åtstramningar.
Sammantaget kan vi alltså se hur ett antal
karaktäristiska byråkratiska funktionssätt, såsom Arendt analyserar dem,
figurerar i styrningen av Försäkringskassan.
Samtidigt är konsekvenserna väldokumenterade; det är ett omfattande mänskligt
lidande hos grupper som redan är stigmatiserade och utsatta. För Arendt kan de
här faktorerna förklara varför så många människor tillåter sig att delta i ett
system som de moraliskt inte kan ställa sig bakom. I fallet Försäkringskassan
verkar det högst sannolikt att dessa faktorer säger något om de mekanismer som
verkar hos anställda som verkställer en politik de vet skapar ett stort lidande.
iii. Lyckas
att tänka
Arendts bok Eichmann i Jerusalem är inte bara en analys av hur oförmågan att
tänka tar sig uttryck hos en byråkrat i Nazityskland, utan också av hur en
sådan oförmåga kan tillåtas växa och vilka motiv som driver de som bär den. Det
följer ur hennes diskussion att vi behöver en kår av byråkrater, och av medborgare
mer generellt, som inte avsäger sig sitt självständiga tänkande och sin förmåga
att sätta sig in i de personer vars livssituation de påverkar och ibland till och med bestämmer över. Utan att
specificera exakt var gränsen får för när man som tjänsteman har en skyldighet
att vägra, kan man säga att det utan tvekan är så att man som byråkrat har en
skyldighet att bevara sin förmåga att tänka.
Jag tror att vi idag är i ett mycket
farligt läge, där människor med normavvikande funktion och sjuka systematiskt
misstänkliggörs och får se sina levnadsvillkor försämras. Det är ingen tvekan
om att Försäkringskassan spelar en central roll här. De som arbetar på denna
myndighet har därför en roll att finna – den demokratiska väktarens roll. Denna går ut på att inte låta den egna moralen ersättas med myndighetens eller den politiska samtidens. Att inte
lura sig att tro att man endast är en kugge i ett maskineri eller att ens
överordnade skyldighet alltid är att följa order. Istället: tänk själv, blunda
inte för ditt arbetes konsekvenser och agera sedan därefter.