Millions missing, en solidaritetsförklaring
Det är miljoner som saknas, sjuka i den underutforskade sjukdomen ME,
frånvarande i samhället, i samhällsdebatten men också i beslut som rör deras
egna liv. ME är en sjukdom som innebär mycket omfattande
funktionsnedsättningar. Samtidigt är det en sjukdom som brukar beskrivas som
”omstridd”, vilket innebär att det finns högljudda debattörer som argumenterar
för att sjukdomen är psykosomatisk, något de flesta ME-sjuka givet
forskningsläget motsätter sig. Dessa förespråkar behandlingar som ME-sjuka tydligt
erfar förvärrar deras situation. Den biomedicinska forskningen om ME klarlägger
också att de här behandlingsformerna försämrar funktionsförmågan. ME är en sjukdom
som tämligen systematiskt viftas bort av vårt sjukförsäkringssystem, där
personer som på grund av sjukdomen är sängliggande över tjugo timmar per dygn
anses ha full arbetsförmåga. Här stödjer sig Försäkringskassan på den analys
som den psykosomatiska tolkningsriktningen gör, enligt vilken de här
patienterna behöver kognitiv beteendeterapi, stegvis aktivitetsupptrappning eller
mer dubiösa behandlingsformer som ”ljusterapi”. De bedöms däremot inte behöva
sjukpenning. Utifrån varje rimligt mått på livskvalitet är detta en grupp som
har det väldigt, väldigt svårt.
Jag vet inte speciellt mycket om det medicinska forskningsläget och
jag tycker att det finns ME-patienter som beskriver vad sjukdomen innebär
mycket bättre än jag någonsin kan. De sakerna får andra skriva om. Däremot tror
jag att jag – och vem som helst – kan vara solidarisk med den här
patientgruppen. Alltså inte tycka synd om, inte se ner på, inte tala förbi
eller för den delen producera kunskap om, utan vara tillsammans med. I det här
inlägget vill jag förklara vad jag tror ”att vara solidarisk med” – ME-sjuka
och andra grupper – måste innebära.
Det är fyra komponenter:
1. Att vara solidarisk löser upp skillnaden mellan
egenintresse och altruism
När jag stödjer ”Millions missing” så gör jag inte
det för att det kommer att gagna mig själv, då jag inte har den här diagnosen.
Men jag gör det inte heller av sympati eller ömhet om en ”svag grupp”. Förvisso
kan jag så klart känna med människor som har ME, men det är inte däri
solidariteten eller politiken ligger. Eftersom solidaritet är ett politiskt
begrepp som syftar till politisk förändring (vilket jag kommer att återkomma
till) vill jag inte etablera en ojämlikhet mellan mig själv och ME-sjuka i själva
motivationen för mitt engagemang. Jag vill att solidariteten ska bära de ideal
som samhället jag kämpar för ska organiseras kring. Då måste våra ögon mötas i
samma höjd.
Att vara solidarisk med ME-patienter innebär att jag
ser att jag delar en samhörighet med gruppen som kommer ur att jag själv kan
bli sjuk i en stigmatiserad sjukdom, att jag själv kan komma att tillhöra en
grupp som inte får sjukpenning eller adekvat vård och att jag inser att de
erfarenheter som finns bland ME-sjuka då kommer att kunna vara mig till hjälp. Vi
kan hämta kraft hos varandra. Det handlar inte om att ”jag ser mig själv i
andra”, utan snarare om att jag inser att ”vi sitter i skiten tillsammans”. För
vi förtjänar alla ett bättre samhälle av på ett ungefär samma anledningar.
2. Att vara solidarisk bygger på ömsesidighet
Ur detta följer att det finns en inbyggd
ömsesidighet i solidariteten. Även om det just nu är ME-patienter som behöver
min hjälp i sin kamp, så kan det en dag vara jag som behöver deras. Detta beror
på att sjukdom och funktionshinder är en möjlighet i varje människoliv.
Människokroppens ömtålighet gör att vi inte kan ta vår egen funktionsförmåga
för given; vem som helst kan snubbla på en isfläck, vakna med en sjukdom som
inte går över eller få ett barn som har behov av stöd för att kunna leva sin
fulla potential. Ingen går säker och den enda säkerhetslina som är möjlig är
den vi väver tillsammans.
Ömsesidigheten följer alltså ur insikten att de
ideal – om att vi ska fungera, arbeta och bli ”friska” så snart som möjligt ifall
vi trots allt blir sjuka – inte är bra för någon av oss. Just nu är det, bland
annat, ME-sjuka som straffas hårdast av de här idealen, men imorgon kan det
vara du eller jag. Rent konkret: när den dagen kommer kan jag inte tänka mig
bättre resurser för att hantera livet än bloggar som Livets bilder och
Funkisfeministen, skrivna av ME-patienter. Även om jag idag har en väldigt
priviligierad situation jämfört med ME-sjuka så har de redan gett mig resurser
att förstå mig själv – som den jag är idag och den jag kanske kommer att bli.
3. Att vara solidarisk är att förverkliga ideal om
jämlikhet
Solidaritet är en förändrande kraft. Jag kom först i
kontakt med medlemmar i den här gruppen eftersom jag forskar om
sjukförsäkringen och den ökande andelen avslag av sjukpenningansökningar, som
kort sagt innebär att sjuka människor ska tvingas att arbeta. Eftersom
människor med ME inte kan arbeta innebär denna politik i realiteten att de ofta
inte får några pengar från socialförsäkringssystemet. Ovanpå detta kommer en
extrem psykologisk press och osäkerhet inför hur livet kommer att bli.
Min solidaritet är grundad i ett jämlikhetsideal som säger att
människor har samma värde och så långt som möjligt ska ges samma möjligheter,
oavsett funktionsförmåga. Vilket innebär att jag lyssnar på, försöker lära mig
av och ser mig själv som jämlik med, ME-patienter. Självklart lever vi i ett
samhälle där mitt sätt att fungera är privilegierat, vilket innebär att vi de
facto inte är jämlikar. Men det är också ett resultat av den samhällsordning
som vi gemensamt kämpar mot och som nästa gång kan drabba mig. Att vara
solidarisk med ME-patienter är en vägran att acceptera denna ordning. Att vara
solidarisk är att sträva efter ett bättre samhälle, tillsammans.
4. Att vara solidarisk är att mobilisera mot maktordningen
Solidaritet är slutligen en uppmaning att handla,
tillsammans. Detta bygger på insikten att kollektivt handlande är ett sätt att
rasera maktordningar.
Funktionsmaktsordningen är hur samhället är utformat
efter en föreställd normal kropp som vi alla förväntas sträva efter att uppnå. Idealet
om full funktionsförmåga drabbar sjuka och människor med normavvikande
funktion, men också alla oss andra, som hela tiden måste arbeta med oss själva
så att våra kroppar och hjärnor ska bete sig som normen föreskriver. Bara idag
har jag motat tillbaka tre ångestattacker; också jag behöver ett samhälle där
det finns ett större utrymme för att inte vara spikrak, som är organiserat
utifrån ömtålighetens principer. Det betyder inte att min situation är
jämförbar, vilket den inte är, men det innebär att det går att artikulera ett
gemensamt intresse med patienter i den här gruppen. Av att störta
funktionsmaktordningen och erkänna ömtåligheten som människans
grundförutsättning.
På motsvarande sätt knyts idag solidaritetsband mellan ME-sjuka och de
funkisaktivister som kämpar mot nedskärningarna inom personlig assistans, just
eftersom båda dessa grupper drabbas av en politik som ignorerar sårbarheten. Grunden
är en mycket viktig insikt: vi har bara styrkan i varandra och valet agera utifrån
denna.