Som vanligt går den skyldige fri
Veckan efter Tim Berglings oändligt sorgliga och alltför tidiga död
visades dokumentären om hans liv som artisten Avicii 400 000 gånger på SvtPlay.
Filmen är ett smärtsamt porträtt av en människa som forceras att arbeta igenom
psykisk ohälsa. Det går så klart inte, bild för bild går människan Tim Bergling
sönder.
En dominerande reaktion har varit att personerna som
omger Avicii blundar för hans lidande för att tjäna pengar, vilket underförstått
anförs som orsak till Tims död. Detta letande efter syndabockar utifrån ett selektivt
porträtt – som dokumentärfilmer måste vara – ger mig ont i magen. I själva
verket vet vi så klart väldigt, väldigt lite om orsaker och om skuld. Den här
texten handlar därför inte om just det här livet och döden, utan om reaktionerna
på skildringen av Avicii och vad den säger om vårt samhälle. För bortom jakten
på den skyldige finns en mycket viktigare sensmoral, tror jag.
I höst är det val och uppskattningsvis kommer i runda slängar 90% av de
400 000 som sett filmen rösta på ett parti vars sjukförsäkringspolitik går ut
på att psykisk ohälsa ska forceras med arbete. Sedan början av 2000-talet, då
Alf Svensson lyfte upp välfärdsfusket på den politiska dagordningen och
Alliansen formerade sig kring en politik som gick ut på att betvinga
sjukskrivningar med disciplinering, har det alltmer formats ett konsensus kring
att sjuka människor måste ges ”incitament” att arbeta. Mer konkret innebär
detta att det ska ställas fler krav och ges lägre ersättningar under kortare
tid, med andra ord, att människor ska jobba för att de inte har något val. Det
är en slags institutionaliserad misstänksamhet som slagit rot och som i
synnerhet har drabbat personer med kronisk smärta, diagnoser som saknar tydliga
biomarkörer och/eller psykisk ohälsa.
Bland alla kommentarer om filmen och Tims självmord
har jag sett exakt en kommentar, en tweet, om detta; pressen att fortsätta, att
tänka positivt, att kämpa på och att detta faktiskt är samhällets överideologi
när det gäller arbete och psykisk sjukdom. Istället för politik sitter vi här
med spekulationer om vem som var ond och vem som var god.
Samtidigt som vi blundar för det svarta hål som människor
systematiskt kastas ner i.
Filosofen Wendy Brown analyserar impulsen att moralisera istället för
att politisera. Samhället driver åt fel håll, som styrt av krafter bortom vår
kontroll. Vi ser och drabbas, men har inga verktyg för att artikulera eller
analysera. Istället för att försöka ta tillbaka kontrollen och politisera
utvecklingen fastnar vi i en jakt på symboler att slänga den moraliska skulden
på, i det här fallet, en agents agerande och korkade uttalanden och den grupp
personer som var investerade i maskineriet Avicii.
Men med en annan politisk ramberättelse kan historien
om det unga geniet som pressas in i psykisk ohälsa lika gärna betraktas som en illustration
och politisk skräckhistoria om hur samhället ser på psykisk sjukdom och ohälsa
mer generellt. För det är ju såhär det är; att man ska kämpa på lite till, att
signalerna ignoreras eller flyger under radarn och att vissa former av ohälsa inte
tas på allvar. Som det formulerades i den där enda tweeten: samma press som Tim
utsattes för är vad Försäkringskassan dagligen gör mot sjuka människor.
För vi ska inte inbilla oss att det fungerar att
säga till handläggaren på Försäkringskassan att man känner att man inte orkar
mer, att man behöver komma bort, att man behöver tänka över vad man vill eller ens
att man kommer att dö om man fortsätter. Har man arbetsförmåga så har man,
bedöms man klara av ett normalt förekommande arbete så är det ”jobba på” som
gäller.
De saker som Tim säger och som i filmen framstår som
fullständigt självklara – som alltid borde vara självklara – betyder i mötet
med den svenska välfärdsstaten väldigt lite för människor vars hjärnor och
kroppar säger stopp. Historierna finns överallt i mitt empiriska material, om
benzo på toaletten för att klara av ett pass till, om att ligga utslagen innan
dörren hunnit slå igen bakom en när man kommit hem och om läkarintyg som
avfärdas eftersom de inte använder de begrepp som myndigheten för tillfället efterfrågar.
Och om att vara tvungen arbeta ändå eftersom man inte överlever utan lön eller
sjukpenning. Den sårbarhet som Tim självklart och modigt pratar kring och får
sympati för misstros systematiskt i samhället mer generellt.
För vi ska inte heller inbilla oss att de ångestattacker och den
press som naket och ärligt slår rätt igenom rutan är reserverade för världsstjärnor.
Jag har hört kollegor säga samma när jag arbetat i vården, jag har själv sagt
samma till mig själv; du har faktiskt tagit på dig att arbeta här, det är
människor som är beroende av dig, det är bara några veckor till sen kan du ta
ledigt, du behöver pengarna. Den press som skildras i filmen – att vara tvungen
och inte se någon väg bort från kraven och stressen – är ett högst reellt samhällsfenomen,
i synnerhet för välfärdsarbetare som försöker täta glappet mellan krav och
resurser.
Jag kan lova att det händer varje dag att välmenande
och peppande eller förmanande och passivt-aggressiva röster försöker tala rakt
igenom panikångestattacken till människor som snurrar djupare och djupare ner i
ett svart hål. Det finns de som blir skadade för livet av att utsättas för den
pressen och det finns en massa alldeles okända människor som till slut inte heller
orkar mer.
Och när man sitter där och biter i händerna eller
stammar fram att man inte pallar går det inte att rycka upp sig eller att se
saker från den ljusa sidan. Jag önskar ibland att ni som tror det kunde få
hälsa på i mitt eller någon annan ångestsjuks persons känsloliv för att fatta.
Och kanske också för att se hur sköra skapelser ert eget välmående och er egen
arbetsförmåga är. Det kan faktiskt vara du, imorgon eller i ett parallellt liv,
som får höra att lite mindfullness är allt som krävs för att döden inte ska hägra
som en befrielse. Det kan vara du som drivs ännu djupare ner i det där hålet av
tvånget att arbeta.
Alla tecken tyder på att den psykiska ohälsan blir större och att
resurserna i de branscher som är värst drabbade blir knappare. Jag blir också
förtvivlad av oförmågan att se och respektera ångest som skildras i filmen. Men
den verkligt skyldige går som vanligt fri; normen att arbeta till varje pris,
regeltillämpningen som ska försvåra att få sjukpenningansökan beviljad och den
utbredda vanan bland våra politiker att insinuera lathet, appellera till misstänksamhet
och att sedan ha mage att framställa detta som välvilja.
Hur vi ser på psykisk sjukdom och vilket utrymme vi
ger människor att må dåligt är politiska frågor. Och det utrymmet blir inte
större för att man är pank, jobbar som timanställd och inte har några hundra
miljoner på banken att luta sig tillbaka mot. Det är olika världar, olika liv,
olika människor, men samma jävla ångest.