Katalog över makttekniker i kollektiva boendeformer för pers. med normavvikande funktion
Ett annat sätt att
förhålla sig till maktens natur än att analysera den är att helt enkelt rada
upp dess verkningar. Punkterna nedan har jag samlat på mig genom att få inblick
i hur gruppbostäder fungerar i ett stort antal kommuner, genom att ha pratat med
personal i ett tjugotal gruppbostäder och boende i ett tiotal, allt som allt
runt fyrtio intervjuer; genom att ha läst statliga rapporter, utvärderingar och
den massmediala rapporteringen om fall av ”vanvård” och genom mina kontakter
med intressepolitiska organisationer.
Så, från mina böcker och
annan forskning jag bedrivit; saker som sker med människor som har
normavvikande funktion och som tvingas att leva i gruppbostäder, en katalog:
· Få sin mat, som man köpt för egna pengar, inlåst eftersom man inte i tillräcklig utsträckning har internaliserat rådande kostideal och så regler om att inte dricka mer än ett visst antal koppar kaffe per dag (förhållandevis vanligt – känner till exempel i alla kommuner jag har gjort intervjuer i)
· Få ett lås monterat på kylskåpet som man inte har nyckel till (känner till åtminstone fem gruppbostäder i olika kommuner)
· Inte få lov att ha en partner som gäst över natten, inte ha gäster av det andra könet över natten överhuvudtaget (ett återkommande sätt att reglera människors sexualitet)
· Inte lämna sitt hem utan att rapportera vart man ska och när man ska komma hem (oerhört vanligt)
· Ha sina cigaretter retfullt placerade på en hylla som man inte kan nå; en ranson per dag som personalen tillhandahåller. (Enskilt fall)
· Inte tillåtas att lämna sitt hem (detta återkommer mellan varven – jag känner till fem-sex fall)
· Få ett eget boende villkorat av att man sätter in en p-stav i armen (enskilt)
· Vara föremål för detaljerad planering kring hur man ska tillskansa sig egenskaper som personal anser är nödvändig för att man ska fungera som medborgare (detta är helt centralt och kan betraktas som gruppbostadsväsendets överordnade syfte);
· t ex inte klä sig fånigt;
· t ex inte äta för onyttigt;
· t ex inte lägga pengar på sånt personalen tycker att man inte behöver;
· t ex rösta;
· t ex inte ha rosa kläder om man är man;
· t ex inte titta på porr, vilket måste diskuteras på personalmöte
· Bli fasthållen och nedlagd av personal om man beter sig utåtagerande och aggressivt (känner till ett flertal exempel)
· Bli tvingad i säng vid fem på eftermiddagen – och så medicinering så att man somnar (enskilt fall)
· Bli lämnad i badet av personal och drunkna; med en fantastisk eufemism beskrivet i media som att personal ”förlorade tillsynen” (enskilt fall)
· Bli hotad att om man inte sköter sig på natten så blir man slängd i gräset av personal (detta var något som föräldrarna tydligen hotat med och som fortfarande gjorde personen i fråga skräckslagen)
· Bli tvångsmatad och få munnen uppbänd när man gör motstånd (förhållandevis vanligt – det är ju för deras eget bästa...)
· Äta kollektivt på speciella tider som personalen bestämmer (mer eller mindre regelmässigt förekommande)
· Få önska vad man ska äta en gång i veckan – har man tur finns maten att beställa från matvarugrossisten (vanligt – i alla fall i de kommuner jag studerat)
· Få fritidsaktiviteter tilldelade till sig av personal, som behändigt väljer från en lista som kommunen upprättar med ”lämpliga” aktiviteter för den målgrupp man tillhör (vanligt förekommande)
· Bli lurad att äta fläsk, fast man är troende muslim och följer halal (enskilt fall)
· Tvingas ha dörren öppen till de allmänna utrymmena när man har gäster (återkommande)
· Inte få dricka alkohol (vanligt – men blir ofta inte ett problem eftersom i alla fall människor med intellektuellt normavvikande funktion sällan har tillgång till platser där man skaffar alkohol)
· Få sitt hem inrett av någon annan (mycket vanligt)
· Rösta på ett specifikt parti som ens föräldrar har bestämt och som personalen får i uppdrag att se till att man gör (känner till ett gäng fall)
· Bli ombedd att inte klaga så mycket när man framför åsikter om hur man vill leva sitt liv (vanligt – beskrivs återkommande av aktivister)
· Bli mutad så att man beter sig på rätt sätt – i regel med sötsaker (känner till ett antal fall i olika kommuner och gruppbostäder)
· Bli tvingad att ha blöja (vanligt, upplevs ibland som mindre strul för personalen)
· Bli betraktad som ett uppfostringsprojekt (en genomgående grundsyn)
· Bli betraktad som ett uppfostringsprojekt där huvudmålet är att man ska vara lugn (återkommande, lugn och glad ska man vara)
· Bli tvångsmedicinerad (vanligt, för deras eget bästa)
· Bli istoppad p-piller utan att man vet om det (känner faktiskt till ett fåtal olika fall i olika kommuner – hör ofta rykten om detta)
· Bli betraktad som en assexuell varelse (återkommande)
· Bli betraktad som ett barn (ja, det blir människor vars hjärnor inte levererar på IQ-test)
· Inte ha en mössa som personalen tycker är fånig (enskilt fall, men väldigt vanligt att personal bestämmer hur man ska klä sig)
· Bli klädd ”så att man inte sticker ut mer än nödvändigt” (återkommande motivering av ovanstående)
· Vara inbäddad i elaborerade strategier för att man inte ska bli förälder (alltid krismöte om man yppar att man kanske vill ha unge)
· Vara bakbunden med en strumpa i 25 år i sitt hem (enskilt fall)
Detta är en lista med
övergrepp som i varierande form fortgår utan att någon verkar bry sig nämnvärt.
Människor vars funktion avviker från normen har som grupp inte mindre behov av
frihet, integritet och jämlikhet än andra, kränkningarna blir inte mindre för att
det är de som betraktas som avvikande som utsätts. Men detta är hur vi
behandlar många som bor i gruppbostäder. Det finns så klart fall och
situationer där de flesta (om än sällan jag) kan tycka att begränsningar av
till exempel mat eller klädsel kan vara motiverat, men dessa extrema
situationer är ovanliga och utelämnade ovan. Jag har beskrivit saker som
händer, inte av nödvändighet i en enskild krissituation, utan som uttryck för
en maktteknologi.
Slutsats: det som Susanne
beskriver i sitt lysande inlägg är inte enskildheter eller avvikelser, utan en
integrerad del av hur gruppbostäder fungerar – om än det bara är de mest
extrema fallen som får medial uppmärksamhet. I mina två böcker (1, 2) visar jag detta
på ett mer systematiskt sätt; den blytunga och kvävande maktutövningen finns
och är en integrerad del av hur de grupper som bor i gruppbostäder styrs och
kontrolleras. Oftast genom att man formas till att bli en god medborgare, men
återkommande också genom att man begränsas, tvingas och inte tillåts leva som
man vill.
Så klart, de flesta av
sakerna som jag har katalogiserat strider mot lagen, vilket framgår av LSS,
dess förarbeten och ett antal utredningar, specificeringar och utlåtanden av
myndigheter och rättsliga instanser. Den respekt för den enskildes
självbestämmande som lagen postulerar blir därmed allt som oftast en fiktion;
medborgarskapet ett brutet löfte. Jag blir inte ens förvånad längre, när
ytterligare ett fall av grov misshandel (för det är vad det handlar om)
uppdagas i någon lokaltidning (för oftast når nyheten inte längre). Och jag
tror att alla som har inblick i hur gruppbostäder fungerar vet detta.
Vi vet att medborgarskapet
i konventionell mening inte finns och inte tillåts finnas för de här
människorna. Vi är som samhälle inte beredda att se människor som bor i
gruppbostäder som jämlikar och vi har som samhälle formulerat ett ideal om
medborgarskap som vi bara tillåter existera så länge det inte får alltför störande
konsekvenser. När den punkten nås, när det faktiskt blir för störande med rätt
till självbestämmande och tvånget måste gripa in för att förhindra en
graviditet, en fylla eller en konstig mössa, är det alltid helt upp till
personalen på golvet att avgöra. Cheferna ljuger så klart när de i efterhand säger
att de inte hade en aning. Ordningen ser ut såhär, lämna utrymme till
baspersonal att förhindra att de här människorna ställer till med alltför stor
oreda när de nu har en – blott formell – rätt att styra sina egna liv.
Timvikarier som kommer in och ifrågasätter blir inte långlivade. Vi slår oss
för bröstet över medborgarskapet som vi samtidigt vet är en fiktion.
Det är inte alltid såhär,
det finns gruppbostäder som fungerar alldeles strålande och människor som
verkligen vill leva på det sättet, massvis med bra personal och chefer som
brinner för att förändra synsätt. Men lik förbannat, det är tyvärr inte de
dåliga exemplen som är undantag. I diskussionerna kring vad som ska ersätta den
personliga assistansen kokar alltsammans ner i den djävulska eufemismen ”träffsäkra
insatser”; det är vad vi ska få istället.