Anförande, Assistans är frihet. Malmö, 3/12 2017.
Vi
forskare förväntas ofta vara neutrala
åskådare till den politik vi studerar.
Om man
forskar om assistansen är det inte längre en etiskt försvarbar hållning. Vi vet att nedskärningspolitiken gör
att liv måste uthärdas snarare än levas. Ibland går inte ens det. Gång
på gång får vi höra denna politik rättfärdigas av att kronor och ören måste
sparas.
Men min och
andras forskning har visat att regeringens argument inte håller, att utredningarna som slår fast att det fuskas en
massa inom assistansen inte håller, att assistansberättigades liv, utan
assistans, inte heller håller. Idag ska jag därför säga något om hur vi bygger
samhälle som faktiskt håller – där vi håller varandra. Jag tror
nämligen att vårt motstånd mot
nedskärningspolitiken rymmer ett frö till ett klokare sätt att finnas till
tillsammans. Och jag tror också att det är därför som vi till slut kommer att
vinna.
Ni ska
veta att jag står här i solidaritet.
Inte för att jag tycker synd om funktionshindrade, utan för att jag vet att
assistans kan bli nödvändigt också för mig eller någon som står mig nära. Jag tycker
att den brokiga skara av kroppar och
hjärnor som samlats här idag, säger så väldigt mycket om vad den här
striden betyder. En del av våra kroppar tar sig fram i rullstolar, andra med
rullatorer, andra med skor och andra i barnvagnar. En del av
vår hjärnor är trötta, andra har
svårt att koncentrera sig, några har bedömts ha en låg intelligens, och några –
till exempel min egen – kan förlama resten av kroppen med ångest.
Idag finns de här kropparna och hjärnorna, trots sina olikheter, jämte
varandra och förenade i insikten att vi behöver varandra och måste bygga vårt
samhälle därefter. För att vi inser att oavsett hur vi ser ut och fungerar, så
har vi rätt att styra våra egna liv och vara delaktiga i samhället.
Vi lever idag med en myt som går ut på att människor helst ska vara
normala. Att man ska fungera, klara sig själv och inte behöva hjälp. Den
politik som förs på funktionshinderområdet bygger på denna myt. Det är en
politik som ser funktionshinder som ett särintresse som resten av oss
möjligtvis kan slänga lite allmosor till. Det är en politik som bygger på en fiktiv
åtskillnad mellan de som klarar sig och de som avviker.
Den här uppdelningen är en lögn. Alla kroppar
behöver andra – oavsett om de räknas som funktionshindrade eller inte; alla har
behov av hjälp, av stöd och av sammanhang.
Det är för
att våra kroppar är ömtåliga. Det är
för att livet inte är spikrakt, för att vårt sätt att fungera kan komma att
förändras radikalt. Och det är också därför assistansen aldrig handlar om någon
annan. Den handlar om alla oss här idag – oavsett om vi för tillfället har
assistans, behöver assistans, eller just nu inte gör det.
Vi måste göra oss av med myten om det normala
och det avvikande och inse att det enda vettiga sättet att svara på
ömtåligheten är att bära den gemensamt.
Genom
historien har samhället istället ofta valt att skjuta bort vår sårbarhet.
Vi har låtsats som att sjuka, funktionshindrade
och människor med psykisk ohälsa är en annan sort. De som inte fungerar som
man ska, som har behov som anses alltför stora och som inte passar in i hur
samhället är byggt, de ska gömmas undan, skyfflas under mattan och kalkyleras i
oändlighet.
Deras liv har
historiskt reducerats till frågan
”kostar dom inte för mycket?” Och det är den frågan som regeringen nu använder
för att sälja sin nedskärningspolitik.
Men vet ni vad, de här försöken att blunda
för ömtåligheten kommer i längden inte att fungera. Funktionshinder kan inte göras
osynligt eller glömmas. Det kan
vara jag – eller ministern Åsa Regnér –
som halkar på en isfläck i eftermiddag för att finna sig i en situation där
assistans behövs för att leva vidare.
Detta är vår mänsklighet – att vi inte vet hur livet kommer bli, vilka
behov vi kommer att ha och denna mänsklighet går inte att gömma
bakom budgetöverväganden.
När vi inte erkänner att assistansen är för oss alla, så innebär det
också att vi missar vad det är att vara människa.
När vi låtsas att assistansen är ett särintresse innebär det också att vi blundar för
vad det är som knyter oss samman.
När vi bedriver en politik som straffar ömtåligheten, som bara bryr sig om dess kostnader,
är det en människofientlig politik, eftersom ömtåligheten är vad vi alla delar.
Vi som
står här idag vet att assistansen är allas
fråga, allas välfärd och allas frihet.
Och jag
tänker att detta är budskapet från våra brokiga
och stökiga kroppar som samlas runt om i Sverige idag. Även
om vi funkar på olika sätt så står vi förenade i vår delade ömtålighet.
Vi står förenade för att det är det enda rimliga svaret på en
politik som utgår från att funktionshindrade ska nöja sig med en sämre
livskvalitet än andra människor.
Vi står förenade för att ömtåligheten inte kan blundas för. För att
sjuka inte ska straffas. För att funktionshindrade inte ska jagas. För att
livet inte är en budgetfråga, utan för oss här idag ett gemensamt löfte: vi bär
varandra!
Vi tar plats här, tillsammans, över gränsen mellan det som anses normalt och
det som anses avvikande. Vi tar tillsammans ansvar för vår mänsklighet och
varandra.
Ni som
vill spara på sårbarheten kommer
inte vinna det här.
Ni som
vill spara på assistansen underskatter
både vår förmåga att göra motstånd och att ta hand om varandra.
De band
som knyts mellan oss, som huttrar här tillsammans idag, de banden, som kanske
ser ut som tunna fiskelinor från besparingsivrarnas perspektiv, är i själva
verket en enda obrytbar kedja.
Tack!