1900
Saker med helt blanka ytor är
skapade att vara utanför tiden:
Textur är ytans historia. Att
göra ytor utan textur är att visa att inget kan rubba detta ting, att försöka
lösgöra det från tiden. Samtidigt är sådana saker väldigt enkla att datera: det
blanka kom till då människan började betrakta sig som en varelse som kunde
frigöra sig från historien, som kunde
sväva fritt.
Även människan har textur och
även människor försöker göra sig tidlösa. Min sons hud är ny och oprövad, han
kan inte förstå varför hans fötter får folk att känna. Min mormors hud blir
hela tiden ljusare och min morfars hy hela tiden mörkare. Mormors pigment
läcker ur en spricka och morfars ansamlas där huden veckas.
Den släta ytan är båda textur och
texturens motsats. En yta kan antingen berätta om hur tinget blev till och vad
det har varit med om eller vara skapt blank för att inte berätta något alls;
ett ting som inte ens har blivit till, som alltid var där alla redan. Så kan
människor också vara, förespeglat eviga.
Vi måste röra för att få den blanka ytan att avslöja sig. Det allra slätaste
ytskiktet är en sten hittad vid Smygehuk 1987. Den har legat i vattnet i hundra
år och allt överflödigt har slipats bort. Man kan fascineras av att detta
överflödiga numera är sand på botten av havet; det allra viktigaste med denna
sten är vad den saknar.
2
Hopp är revolutionärens tålamod:
Jag har ställt ett foto på min
morfar vid mitt skrivbord, han står med sin far framför en av de första
taxibilarna i Ängelholm. Det måste vara taget runt 1930. Fadern har på sig en
mössa och han har lagt armen nonchalant mot vindrutan. Morfar står i en rutig
dräkt med händerna i fickorna. I bakgrunden är en lagerlokal, texten på skylten
går inte att urskilja. Det finns en stolthet i den här bilden som röjs av det
faktum att den existerar, att någon såg att detta var ett motiv. 1938 började
morfar arbeta på en tågstation. Han brukar berätta en historia som handlar om
blickarna när han gick ner till havet vid Råbocka där över- och medelklassen
badade. Han kan fortfarande beskriva känslan av skam. Veta plats skulle man, som
hans ord inte vet sin plats i historien.
De gamla berättar om 1900-talet.
Den berättelsen är jag också och inga teoretiska manövrar kan rubba detta
faktum: våra kroppar bär minnet av att det blev drägligt att leva. Mina
föräldrar hade mer plats och jag själv fick växa upp i en tid då en högstadielärare
kunde säga att klass inte längre är relevant. Mina morföräldrar var en del av
ett politiskt projekt som växte ur vreden att inte ha de möjligheter jag har
kunnat ta för givna; det skulle bli bättre, det var tvunget. Drömmarnas
historia är kanske viktigare än följetongen av sakförhållandena som dessa
drömmar ledde till. Därför är mitt första minne av mina morföräldrar röda fanor
i ett demonstrationståg, som fortfarande vajade 1987.
Precis som i historien är mormor
den tysta förutsättningen som gör den här texten möjlig – lagandes mat,
fixandes och donandes, där och inte. Hon kom ut på arbetsmarknaden på
sjuttiotalet, jobbade på Domus i Jönköping. Morfar var handelsresande, ett bra
sätt att samla in ett nästan oändligt antal berättelser. Mormor har inga
historier från Domus, men det är för att hon arbetade där som hon är så duktig
på att slå in paket.
Jag tycker inte om när man
beskriver min mormor som ”snäll”, det framstår som en synonym för tystnad. Jag
försöker minnas henne i bilder istället, och kommer hela tiden att tänka på
hennes ljusblåa tröja.
3
Patina är den släta ytans målsnöre
och horisont. Det är sjukdomen som drabbar det tidlösa tinget ställd inför sin
egen tidslighet. Det är både en helt allmängiltig historia och en våldsam
konfrontation: vi betraktar oss själva och inser att något har ändrats, saker
har bytt plats, tyngdlagen gör sig påmind.
Men vi tycker om patina på
föremål. Inte för mycket bara. På ett verktyg tycker vi om att föreställa oss
händerna som arbetat fram något i en tid före tillverkningen
industrialiserades. Mycket patina, däremot, skulle vara samma sak som ”slitet”,
det är inget som attraherar.
4
Mormor säger att jag fullföljer en
dröm.
Det gjordes ett åtagande att det
skulle vara drägligt. Och alla som exkluderades ur den drömmen var samtidigt
dess förutsättning och alla som påpekade att löftet aldrig infriades har också
rätt, för löften bryts alltid i samma stund som de förkunnas. Besvikelsen har
att göra med resignationen, om att inte ens försöka och att kapitulera för
känslan att det verkar förlegat att tro på ett okänt annat.
Min mamma var generationen som
tog sig någon annanstans, beväpnad med kulturellt kapital från arbetarrörelsens
folkbildning, vapenarsenalen uppradad i bokstavsordning i bokhyllorna fyllda av
Folket i Bild och ABF. Hon kunde ha blivit vad som helst så hon blev
förskollärare. Mamma brukar berätta om Vilhelm Moberg i en TV-debatt strax
innan han dog, mot någon sosse. Han är så arg, så besviken, så uppgiven, riven,
och undrar vad allting blev av. Han skrev om att dra torv tillsammans. Och
morfars historier handlar påfallande ofta om anständighet: han räddar livet genom
att dra upp fabrikörens grabb ur Rönne å och sen får han fem öre för besväret
av fabrikören. Det är inte anständigt; ett liv är värt mer, ett liv kan inte
mätas. Morfar betedde sig korrekt och bockade och tackade, tacksam som han
förväntades vara.
Vad spelar det för roll om jag
minns alla livräddningar och småslantar som sparades till
Helsingborgsutflykter? Tycker han att jag har ett ansvar att minnas? De visade
röven för nassesoldaterna medan hans partis ledare lät dem åka tåg genom
landet. Danmark lös upp när kriget var över och hur han såg det över sundet,
något magiskt var i luften. Är det viktigt att jag kommer ihåg de här sakerna,
är det ett kärl av anständighet jag ska vara?
En annan sensmoral: det är
fruktansvärt vad de har gjort med Hialösa, lantstället familjen byggde på
sextiotalet. Någon har köpt det och fördärvat det. Tiden går och om ingenting
förändras så står tiden stilla. Det är också en slags sorg över vad som händer
med en dröm: tid är förändring, drömmar ställs in.
***
Allt besvär som politiken har
lagt på att avskaffa sig själv; det skapar förvirring och det är den vi pratar
oss omkring, på verandan på baksidan. Morfar slutade att röka när han var
döende och började när han överlevde, jag följer med honom ut. Jag ser mormor genom
fönstret, hon har blivit kortare och har den ljusblåa tröjan på sig. Det är
mycket ”nuförtiden” härute, som man sätter ord på iakttagelsen att saker
förändras. Men har man levt 94 år kan man i alla fall kosta på sig att höja på
ögonbrynen. Förvirringen och den moraliska kärnan i ”nuförtiden” pratar vi bara
runt, den är politikens ordlösa tillstånd. För politik finns överallt, men
numera främst som ett iakttagande av sin egen frånvaro. Vem man än försöker slå
på käften så slår man bara i luften och detta faktum är ju onekligen väldigt
finurligt konstruerat.
Nuförtiden är moderaterna ett
arbetarparti, som på ett tidstypiskt ambivalent och rättframt sätt systematiskt
gör livet svårare för de som har det sämst. Om man definierar problemet som ett
beroende av staten kan man göra precis vad man alltid har drömt om: ta bort
skyddsnäten, dämpa löneutvecklingen, höja vinstmarginalerna, så finns det plötsligt
inget att vara beroende av; man förvandlar sig själv till välgörare. Om
problemet är ”beroende” är det bara att ta bort det som räddar, för man kan
inte vara beroende av ett skyddsnät som inte finns. Man trillar istället rätt
ner. Det är inte anständigt, men problemlösning.
***
Det är inte gamla människor som
ska stå på barrikaderna. De här står istället och klipper häcken tills de dör.
Att få hjälp är känsligt, att inte köra bil är känsligt. Bilen symboliserar ju
världen i den här berättelsen, redan på fotot. Och man kan tydligen bygga en
välfärdsstat utan att vilja ha dess hjälp. Skam över att inte klara sig själv,
fast det var precis det man inte skulle behöva. För man avskaffade kanske den
värsta fattigdomen, tills vidare, men inte idealet om oberoende, inte sanningen
att ömtålighet är sämre. Så får han skrota bilen. Mormor kör med jämna
mellanrum knivar igenom händerna och trillar på trösklar. Men hon berättar
också om en dröm hon brukar ha: att hon har körkort, att hon kan köra vart som
helst.
En anledning till det de har
betytt för mig är hur deras liv har rört sig parallellt med en dröm om ett
bättre samhälle och hur de hedrar den drömmen med sina sätt att vara. Det är
inte exceptionellt, hjärtskärande, mot alla odds eller en revanschsaga. Det är
liv under 1900-talet som speglar var vi hamnade och vad det blev utav.
Att leva är att skjuta upp döden.
Anständigheten är döende och kapitalismen har skjutit upp sin död så länge att
vi har glömt bort att den en dag också föddes. Vad drömmer vi om nuförtiden?
Ett samhälle där vem som helst, när som helst, utan att någon kommer och tar
ens surt förvärvade slantar, får starta ett exceptionellt framgångsrikt
företag? Man bara skramlar lite med huvudet och det låter ingenting, vi drömmer
mest om att skjuta upp döden och just det är en sällsam utopi; inte att leva,
men att slippa dö.
5
Blickar tillbaka:
Walter Benjamins ängel går med
ryggen in i framtiden, oförmögen att stanna och ställa allt till rätta. Ängelns
blick dröjer sig kvar i då och den storm som blåser iväg henne, kommen från
paradiset, är väl bara ett illusoriskt kliv. Så vi känner att vi aldrig kan bli
där vi är för att sätta livet på spel; vi försvinner när de döda ligger kvar
och vi ser en plats, en enda plats, som inte kan reduceras till något annat än
sig själv.
Men det är också en ängel som kan
få oss att förstå vad det innebär att vara kvar; att ligga död; ni som står
kvar och ser tiden försvinna, ni som bara berättar om vad som var. Den som
tittar tillbaka är oförmögen att hjälpa.
En metafor, här, för min egen
blick, jag som inte kan se med gamla människors ögon. Jag fixerar punkter som
är nödvändiga och slumpmässiga, men det de
såg var alltid framtiden, ständigt denna framtid. De gamla står kvar och jag är
ängeln som fixerar blicken på deras enda ögonblick, men som inte kan låta bli
att blåsas iväg av deras framtidstro. Det är omöjligt att överta deras ögon.
Hela tiden misstanken, dock, att jag kommer att komma tillbaka, att jag går i
cirklar, och att jag då har glömt vad det är för gamlingar som ligger där och
glor.
Det är en föreställning om döden,
att förbli när världen förflyttar sig vidare. Det finns rörelser som sprider
kunskap om ett medvetet och närvarande sätt att dö på. Acceptera faktum,
acceptera smärtan, stanna av redan innan det är över och konstatera. Det var
det hela.
6
När jag var liten brukade jag
hitta på äventyr för att somna: jag brukade hitta på att jag låg i en ubåt
bakom fiendens linjer, jag brukade hitta på att jag vaktades av djuren omkring
mig, jag brukade hitta på att jag flög på mina föräldrars rygg över staden.
Varje onsdag jobbade min pappa på
komvux på andra sidan gatan. När min mamma nattade Pär så ringde jag mina
morföräldrar och jag pratade om konst och jag pratade om fotboll.
Jag har försökt att teoretisera detta
också:
Om idén om medborgare som sluter
ett förbund att bilda en politisk gemenskap är mer än ett hypotetiskt
tankeexperiment för att rättfärdiga hur vi föds in i en ordning som vi inte har
valt men ändå måste leva med så kommer deras minnen att vara platserna. Jag
tror att det är så vi slänger upp historien över axlarna och ser oss omkring;
ögonblick där avtal slöts, där beslut fattades, där lösningar konstruerades av
lärdomar vars giltighet var och är beroende av problemen de svarade på.
Det är därför berättelserna
väger, för att de bär på ett blytungt rättfärdigande av det som ska komma. Och
det är därför det gör så ont, när avtalen bryts eller avslöjas. Morfar berättar
om sitt första jobb och det förklarar varför det ska vara möjligt att ha ett
bättre; morfar berättar om att han inte fick studera vidare för att berätta om
varför jag fick studera vidare; morfar berättar att kriget tog slut för att det
aldrig mer ska bli krig. Och han berättar det om och om igen för att jag inte
ska glömma.
7
En pojke springer runt på
soptippen och skjuter råttor med luftgevär. Han hukar sig bakom en tunna, han kryssar
sig fram mellan urtagna avgassystem och högar av sotig kartong. Det är ett
svårt liv för krigare som honom: patronerna börjar ta slut och på varje
människa går det åtminstone en fiende.
***
Mormor säger att jag ska berätta
om hennes barnbarns barn. Jag måste ljuga: varje unge är från födseln alla
redan är utsatt för ett svek som inte kan gottgöras. Allt man kan lägga i den
tomma vågskålen är sin oreserverade kärlek, den jag ger utan att helt säkert veta
om mitt barn tycker att det är någonting värt. Folk säger att jag tänker för
mycket, men de missförstår poängen: man går till sina föräldrar och vad man än
säger kommer att vara ett substitut för frågan: hur kunde ni ta er rätten att
bestämma att jag ska finnas till? Och inget svar man får kommer att vara det de
är skyldiga.
Man försöker ändå att ge det man
inte har, man försöker så gott man kan. Jag kan inte berätta om förr utan att
berätta om framtiden.
8
Papper blir skrynkliga,
underskrifter suddas ut. Rättfärdigandet är bräckligt, för det är inte ett
radikalt annat vi har att välja på, utan efterkrigstiden, jordtrampade golv,
heltidsjobb från tolv års ålder. Och när detta andra har ändrats kan man också
argumentera att kontraktet har förlorat sin giltighet.
Och jag tänker att ”bräckligt”
låter som ”skrovligt”, här. Som skrovligheten känns om man tar på den.
Å andra sidan: ingenting är
legitimt, ingenting går att rättfärdiga. Jag kan inte skriva så utan att
förringa berättelserna, utan att göra våld på minnena. Varje avskiljande mellan
ett nu och ett då kommer att misslyckas eftersom ”då” är förutsättningen som måste
finnas för att göra nuet möjligt. I praktisk mening. Ingenting är legitimt,
inget går att rättfärdiga, men, så måste det också vara, någonting är glömt.
Jag vet: att minnas är att
idealisera. Att minnas är min utopi.
9
Tillbaks till ytligheterna:
Texturens och känslornas ord är
samma: rörande, som i att man rör vid
något och som att man blir rörd, inuti; känna,
som man gör med sina händer på föremål och som man gör när man gråter eller är
förälskad. Jag kan inte låta bli, när jag rör vid gamla händer, att vilja täppa
till den där sprickan där pigmentet läcker.
Textur är ytans historia, hud är
själens textur.
***
Alla ord går att repetera bortom slutet,
de lever som sig själva; sitt eget liv. Inte ens döden kan hålla käft. Idag dog
min mormor. En annan kommer morfar. Jag behöver ett datum för att begripa det. Datum
som metod att tämja tiden. Min födelsedag, tiden går.
Kafka skriver att alla mänskliga
fel är otålighet: att i rastlöshet göra avsteg från att tiden har sin gång, att
i förväg låsa in livets betydelse. Vi behöver hela tiden påminna oss själva om
vad som står på spel.
Minnas är därför ett sätt att
göra uppror; det går inte att avgöra om vi blickar framåt eller tillbaka. Det
kommer alltid finnas plats att ta en hand: jag minns de döda andas ut, en storm
från paradiset.