Ministerns ömtåliga kropp
[Så, den här texten är den
jag skrivit på, på massa olika sätt, under 2016. En del saker står på
andra ställen, på den här bloggen och annanstans. En del saker har jag sagt i anföranden eller intervjuer. Jag har skrivit om annat
också, men detta är grundtonen, ömtåligheten. Nedskärningarna inom assistansen
fångar allt jag tycker är viktigt att tänka på och kämpa för. Inte för jag är
assistansanvändare, eller för att jag tycker synd om assistansanvändare. Utan
för att jag kan bli, och hade kunnat vara, och därför måste solidarisera mig. För
att jag tror att funkisrörelsen i sin tur kan solidarisera sig med mig, för ett
bättre samhälle för människor med psykisk ohälsa, för de som mals i det
byråkratiska och disciplinära maskineriet och för alla andra som trycket av
individualismen och oberoendet riskerar att krossa.]
*
Utan att veta något om den
ansvarige ministerns kropp vet jag tillräckligt för att kunna kritisera den
funktionshinderpolitik hon bedriver. Jag vet till exempel att hon kan få en
istapp i huvudet i vinter. Jag vet att hon kan blunda och vakna upp en vecka
senare i en sjukhussäng utan motorik eller talförmåga. Om hon inte hinner bryta
nacken i en fallolycka innan dess. Jag vet att demensen kan sätta in tidigt och
jag vet att hon kan vara förälder till ett barn som visar sig ha behov av
ständig medicinering, övervakning och support. Jag vet att hennes biologi är
ömtålig och jag vet att hennes liv, liksom mitt eget och alla andras, inte går
att skydda från denna ömtålighet. Detta är så klart inte önskningar eller
förutsägelser, utan faktum. Som gäller oss alla. Besparingarna inom stödet för
personer med funktionshinder handlar inte om någon annan, de handlar också om den
ansvarige ministern själv.
Detta är en av politikens grundläggande
frågor: hur ska vi förhålla oss till vår delade sårbarhet? Ministern har sedan
sitt tillträde följt ett kulturellt djupt rotat förhållningssätt: vi ska inte
låtsas om den. Vi ska betrakta funktionshinder som ett ”särintresse”, som något
som handlar om någon annan. Om de som den ansvarige minister tycker kostar för
mycket pengar, som vi måste spara på och som enligt hennes retorik ”överutnyttjar”
systemet. De som bor i gruppbostäder och oss andra. De som ”sitter i rullstol”
och oss andra. De som är sjukskrivna och oss andra. De som behöver hjälp och ”oss
andra”. I höstas dog en person, ensam på en toalett i en galleria i Malmö. Hon
fick avslag på sin assistansansökan. Jag är inte mycket för att använda
tragiska dödsfall för att göra politiska poänger, men jag tycker ännu mindre om
när makthavare fattar beslut som riskerar att ha ihjäl folk. Jag menar det
bokstavligen talat: det hade kunnat vara vem som helst på den där toaletten.
Våra kroppars fundamentala
ömtålighet i mötet med världen till trots, idag kännetecknas samhället av en
radikal oförmåga att utifrån detta faktum skapa en solidarisk politik som svarar
mot människans ömtålighet. Varför är det så?
Den internationella kritiska
funktionshinderforskningen har i stor utsträckning handlat om att formulera
svar på den här frågan. Funktionshinder påminner människan om hur tunn linjen
är mellan idealet om den fullt fungerande människan och dennes motsats.
Funktionshinder påminner oss om hur skört det idealet är och om att vår idé om
”människan”, som en fullt fungerande och självständig varelse, inte fungerar. På
det här sättet blir funktionshinder ett hot för människor som lever i samhällen
där illusionen om ”full funktionalitet” är en underförstådd måttstock på vilka
liv som är värda att leva och bidrar till samhällets nytta. För att ändå kunna
tro på mytologin om det ”normala” och ”fungerande” upprätthåller vi en
separation av de som funkar annorlunda. De måste distanseras och hållas på
behörigt avstånd från alla andras krämpor, ömtåligheter och förestående
kollapser.
Historiskt har vi gjort de här människorna
till paria, vilket lett till en politik där normavvikare hålls åtskilda och
gömda från resten av samhället. I början av 1900-talet hade vi eugeniken och
steriliseringarna, sedan många årtionden av institutionalisering, innan funkisrörelsen
slutligen vann en politik för jämlikt medborgarskap. Men löftet om
medborgarskapet infriades aldrig. I samma stund som de nya lagarna infördes började
kostnaderna ifrågasättas, i gruppbostäderna som skulle hysa fullvärdiga
medborgare levde makten och tvånget kvar. Idag är personer med funktionshinder
alltjämt en av de absolut fattigaste grupperna. De har färre vänner, mindre
aktiva sociala liv och ett markant lägre politiskt deltagande än resten av
befolkningen. De är fortfarande inkluderingens utsida.
En konstant i funktionshindrens idéhistoria
är alltså delningen, mellan det ”normala” och det ”avvikande”, som gör det
möjligt för människor att lura sig att detta inte handlar om dem själva. Fast
vem som helst hade kunde vara personen som behöver assistans för att kunna gå
på toaletten i ett köpcentrum i Malmö; trots att vem som helst kan bli den
personen nästan när som helst. På det här sättet klarar vi av att inte låtsas om
nedskärningarnas konsekvenser för hon som hade kunnat vara jag. Eller den
ansvarige ministern.
Funktionshinderteoretikerna
Rosemarie Garland Thomson och Lennard Davis är två av de forskare som har
analyserat hur vår samtida kultur glorifierar kroppslig och mental perfektion.
Hög intelligens, funktionalitet, flexibilitet – på arbetsmarknaden, i
sänghalmen och i vårt umgänge med varandra. Fast ingen kan vara det här idealet,
ingen kan ha de funktioner som förutsätts och ingen kan vara säker på att för
alltid tillhöra normen. Vi går alla igenom perioder då våra kroppar och hjärnor
inte funkar, då vi är beroende av andra för att leva. Lik förbannat har
utgångspunkten för liberal-demokratisk politik alltid varit den oberoende och självständige
medborgaren. Detta ideal återkommer hos Immanuel Kant, John Locke, John Stuart
Mill och hos moderna liberaler såsom John Rawls. Dessas teorier konstruerar och
rättfärdigar samhällen för de som har en fungerande kropp och en normal hjärna;
folk som inte lyckas anpassa sig efter den här mallen hotar därför teoriernas rimlighet
och måste exkluderas från dess ideal om frihet och rättvisa. På det här sättet bygger
de universella anspråken i den liberala idéhistorien alltid på att vissa hålls
utanför. Detta har blivit en del av vår vardagliga förståelse av medborgarskap
och samhällsplikt.
Vi har
alltså en både filosofisk och kulturell föreställning om mänsklig funktionalitet
som ingen av oss klarar av att leva upp till. Robert McRuer menar att detta gör
att ”full funktionalitet” blir performativt: eftersom idealet är omöjligt måste
var och en av oss ständigt spela en beteendecharad som är till för att etablera
vår individuella tillhörighet. Genom klassifikation och medikalisering görs gruppen
”funktionshindrade” väsensskild, samtidigt som resten av oss febrilt försöker
hålla oss på rätt sida av gränsen mellan ”dem” och ”oss”. Så kommer vi alla att
slava under normalitetens tyranni. Vi tränar, vi äter nyttigt och gör
avslappningsövningar för att orka med jobbet. När vi inte orkar med jobbet så
ska vi lära oss att stressa ner, genom att andas i kvadrater och vara medvetet
närvarande, så att vi så snabbt som möjligt kan börja prestera igen. Vi ska
rehabiliteras och habiliteras, finna vårt inre lugn och hålla oss själva i
trim. Vi ska definitivt arbeta, vi ska vara producerande medborgare som betalar
skatt och inte belastar andra. Vi betraktar våra egna tillkortakommanden som
tillfälliga avsteg från ett normaltillstånd av att allt är enkelt och att
kroppen och hjärnan lyder. Och detta är vår kollektiva livslögn; att allting
fungerar och flyter på tills man dör.
På det här sättet repeteras uppdelningen
mellan ”funktionshinder” och ”normalitet” – i hur vi strävar efter att fungera
”som man ska”, i hur vi klassificerar, diagnostiserar och separerar vissa sätt
att fungera och i hur vi tänker kring den här separeringen som ett av naturen
givet faktum. Detta är samhällets förakt för svaghet: en myt om att det finns ”de
behövande människorna” och ”de oberoende människorna” – och aldrig mötas de två
i samma kropp.
Vägen ur den cyniska och
kvävande beröringsskräck som vi har för människans sårbarhet måste starta i
insikten att svagheten och beroendet aldrig är någon annans, utan delad. Att de
är konsekvenser av att vara till och konstanter i varje människoliv. Och att
makten över vår gemensamma framtid, som utsatta varelser i en värld som vi
varken förstår eller kan kontrollera därför måste fördelas jämlikt och bygga på
att vi bär varandra.
Nu bär vi inte varandra. Ingen bar henne på
toaletten. Ingen bär mig när min panikångest jagar mig. Ingen bär hen som inte
längre kan gå på föreningens medlemsmöten eller hen som får skippa gå
favoritrestaurangen för att assistanstimmarna kapades. Ingen bär den som för
tillfället är svag, fast vi alla är ömtåliga. Och ingen kommer bära ministern, den
dagen istappen faller. Det är skamligt.