Enighet som ideal
Kan Theresa May ena
Storbritannien? Kan Socialdemokraterna ena Sverige? Är Trump eller Clinton bäst
lämpad att ena USA? Som framgår av dessa och tusen andra liknande frågor, är
”enighet” ett ofta för givet taget ideal för politiska gemenskaper. En annan,
och möjligtvis bättre, fråga är om Storbritannien, Sverige och USA
nödvändigtvis mår bäst av att ”enas”. Vad som spökar här är en förståelse av
politiken och det politiska som harmoni kring gemensamma intressen. Ofta lockas
också vänstern med i den här retoriken, vilket är olyckligt av flera olika
anledningar.
1.
Enighet
kring vad? Föreställningen om den
enande politiska kraften förutsätter antingen att det finns ett gemensamt och
objektivt gott att enas kring eller att enigheten
i sig är detta objektivt goda. Politiken blir med det här synsättet projektet
att resonera sig fram till vad detta är. Det finns en uppsjö utgångspunkter som
kan hjälpa oss ifrågasätta detta antagande, från Marx klassanalys till Butlers
post-strukturalism. För Marx präglas politiken snarare av fundamentala
klasskonflikter, där det objektivt goda är att betrakta som ett förklätt
klassintresse. Det finns till exempel goda skäl att Theresa Mays eventuella
enande av Storbritannien kommer att göra livet svårare för vissa utsatta
grupper i samhället, precis som hennes föregångare. Enigheten uppnås på
bekostnad av dessas exkludering. Butler lär oss att det förment neutrala och
objektiva målen som vi alla förväntas dela är ett kraftigt uttryck för politisk
makt, en makt som fungerar genom att omöjliggöra vissa politiska visioner och
projekt. Med ”enighet” krymps politikens möjlighetsutrymme.
2.
Politik som reglering av konflikt? I Chantal Mouffes analys av sen-modernitetens
politik är idealet om konsensus en drivfjäder för främlingsfientlighet och
nationalism. Detta beror på att hon betraktar ”det politiska” som av naturen
konfliktfyllt; politikens uppgift är att ge oss möjlighet att, på fredligt vis,
vara en arena för sådana konflikter. Med det här synsättet finns det inget
gemensamt bästa att enas kring, utan en uppsättning motstridiga intressen som
går att härleda tillbaka till vår positionering i samhället. Själva
föreställningen om det gemensamma goda, och om enighetens överordnade värde,
tenderar dock att fungera som överideologi, vilket innebär att ”det politiska”
försvinner från den faktiska politiken. Vi får en blodfattig och urlakad politisk
offentlighet som upphör att engagera. Det är i denna situation
högernationalister kan kapitalisera på att måla upp en ny konfliktlinje, som
emellertid inte utgår från maktrelationer i samhället, utan från nationalstatens
gränser och föreställningen om nationell gemenskap.
3. Ett projekt för vänstern. Givet denna analys är det inte nödvändigtvis så
att vänstern måste hitta tillbaka till en generell och samhällsövergripande
berättelse om framtiden, modellerad efter ”folkhemmet” och välfärdsstatens
framåtskridande. Kanske skulle vi istället stå för vår maktanalys, konstatera
att vårt projekt är att omfördela, pengar och makt, och sluta låtsas om att
alla måste älska vårt politiska projekt. Kanske skulle vi vägra låtsas att vårt
mål är att ”ena” Sverige kring en gemensam politisk linje. Detta skulle
dessutom tvinga högern att argumentera utifrån de intressen som deras politik
representerar, vilket är betydligt svårare än att rapa floskler om ”tillväxt”
och ”gemenskap”. I förlängningen innebär
en intresseorienterad politik för omfördelning av makt så klart ett mer jämlikt
samhälle, vilket kommer att innebära mindre av slitningar och social oro. Det
är en enighet som bygger på att vi är jämlikar, snarare än att vi tycker
likadant.
Det är självfallet så att våra samhällen präglas
av konflikter som är farliga och moraliskt oförsvarbara. Det är sant att
Sverige, liksom USA och Storbritannien, måste ”enas” i någon bemärkelse. Problemet
är att diskursen kring ”enighet” inte adresserar de maktrelationer som ger upphov
till sådana konflikter. För vi kommer bara uppnå ett samhället som hänger
samman, som bygger på jämlikhet, om vi vågar se och starta vår politiska analys
utifrån en förståelse av de konfliktlinjer som faktiskt präglar vårt samhälle.