Vänstern, nationen och Brexit
Varje statsvetare med ett uns av självaktning har
sin egen take on Brexit, mig inkluderad, givet min politiska hemvist och
övertygelse om att det behövs en ny internationalistisk social rörelse och
ideologi, speciellt fokuserad på vad Storbritanniens (eventuella) utträde ur EU
bör lära oss inom vänstern.
För det
första, i ljuset av alla saker valresultatet inte visar, står det i alla fall
klart att Brexit är ett uttryck för ett växande gap mellan samhällseliternas
politiska institutioner, dess politiska riktningslöshet, och folkflertalets
vanmakt. Detta måste vara startpunkten: den politiska riktning som har präglat
de senaste decenniernas Europeiska politik är inte hållbar. EU, så som dess
institutioner nu ser ut, är inte hållbart. De nationella liberala demokratiernas
politik är inte heller hållbar.
För det
andra står det klart att det behövs en politisk kraft som kanaliserar denna
vanmakt. I huvudsak är det högerpopulister och rasister som har åtagit sig
uppgiften, med löften om nationellt återuppväckande,
anti-etablissemangs-retorik och fokus på den vita underklassens vardagsproblem.
Brexit är ett tydligt exempel på den här dynamiken, när de brittiska väljarna
överöstes med expert-uttalanden om EUs förträfflighet revolterade den förfördelade
glesbygden, den gamla industriarbetarklassen och de grupper som elitister av
olika schatteringar brukar kalla för ”white trash”. ”Folket” sket i eliternas
försäkringar, de köpte Leave-sidans lögner eftersom de talade till deras problemuppfattning.
För det
tredje: snarare än en seger för vänstern, vilket vissa verkar tolka
valresultatet som, så är Brexit ett resultat av vänsterns misslyckande.
Historiskt har socialdemokratin fått bränsle av en ständig rörelse framåt, med en
tydlig utgångspunkt i arbetarklassens problembild. Utan denna rörelse är
Socialdemokratin ett dött politiskt projekt och i det vakuum som har uppstått
har resten av vänstern misslyckats med att kanalisera ett växande missnöje. Podemos
och Syriza är exempel på att denna utveckling inte är en naturlag, men också
ett vittne till hur andra vänsterrörelser i Europa har försuttit möjlighet
efter möjlighet att ändra historiens riktning. Givet samtidens avsaknad av
tydliga politiska konfliktlinjer – mellan arbeta och kapital och mellan
demokrati och elitism – har nationalisterna fått fritt spelrum att konstruera
en ny konfliktlinje: mellan innanför och utanför nationens gränser, mellan
riktiga Européer och utbölingar.
Den
brittiska folkomröstningen är i sig ett exempel på post-politisk politik; ett
spektakel där narrativ är viktigare än sanning, där gapighet slår argument och
där reflektion och nyans är hopplöst passé. I efterdyningarna av valet har det
cirkulerat en rad historier om hur Brexit-anhängare ångrat sina röster eftersom
de inte vetat vad de röstat på. Som väntat haglar idiotförklaringarna av deras
dumhet. Givet hur debatten kring folkomröstningen såg ut är detta emellertid
föga förvånande: kampanjerna har varit en veritabel orgie i förenklande
resonemang, ovidkommande nonsens och rena lögner. Stora delar av brittisk media
har konsekvent låtit bli att rapportera vad ett utträde faktiskt skulle
innebära, till förmån för sensationsjournalistik om invandringens kostnader.
Det är relevant att ställa sig frågan vad en folkomröstning under dessa
förutsättningar har med demokrati att göra; vad vi ser är snarare en naturlig
konsekvens av hur medborgarskapet har reducerats till ett slags konsumentsskap,
ett uttryck för precis det post-politiska tillstånd som Brexit kampanjens
xenofobi kapitaliserar på.
Det
förhåller sig alltså inte så att brexit har kanaliserats av progressiva
visioner om en återuppbyggd välfärdsstat och tämjd kapitalism, utan av
nationalism, främlingsfientlighet och rena lögner kring vad EU är och gör.
Alldeles oavsett konsekvenserna av Brexit är detta mer än tillräckligt för att
avhålla sig från ”gratulationer” till britterna. Det absolut sannolikaste
utfallet av Brexit i Storbritannien är att Torys nationalkonservativa falang
tar hand om premiärministerposten och stärker sin ställning, samtidigt som
Blair-falangen av Labour försöker avsätta (den progressive) Jeremy Corbyn och
återupprätta en ”tredje vägens politik” som ideologisk ledstjärna. Det är svårt
att se hur något som helst gott ska komma ur en sådan utveckling. Anledningen
till att så många sociala rörelser kampanjat för Bremain är att de ser EU som
ett konstitutionellt skydd, till exempel mot alltför grava nedskärningar av
funktionshinderomsorg och vård. Med en närhistoria som skrivits av Thatcher,
Blair och Cameron befinner sig inte det nyliberala monstret nödvändigtvis i
Bryssel, utan kan lika gärna härska från 10 Downing Street.
Som
väntat har reaktionerna inom svensk vänster varierat; medan vissa har betonat
de farliga krafter som mobiliserat Brexit har andra retirerat till tiraden om
att EU i grunden är ett nyliberalt projekt. I sak har båda rätt. Det som ofta saknas
i den här diskussionen är en strategisk hållning till EU, för det är ju så
klart inte EU i sig som ska bekämpas, utan nyliberalismen som EU ofta är bärare
av. Frågan är alltså inte om vi är med eller mot EU, utan hur vi förhåller oss
till EU på ett sådant sätt att våra långsiktiga politiska mål kan realiseras. Det
torde stå klart för alla som vill bekämpa dagens hyper-kapitalism att det krävs
en europeisk förenad vänster och att det behövs en uppsättning europeiska (och
globala) institutioner som kan fungera som motvikt mot den transnationella
ekonomismen. Vissa tror att EU omöjligt kan fungera som en sådan motvikt, att EU
därför helst ska falla samman och ersättas med andra internationella
institutioner, medan andra tror att EU kan reformeras. Skillnaden mellan dessa
hållningar är strategisk och taktisk, snarare än ideologisk, varför den
kategoriska hållning som ofta präglat den Svenska vänsterns inställning till EU
är illa vald. Det är som att vi är fångade i erfarenheten av två
folkomröstningar – är vi ”för eller emot”? – istället för att fråga oss vilka
möjligheter EU erbjuder, hur förändrade politiska förutsättningar påverkar
dessa möjligheter, samt vad nästa strategiska steg är för att ta oss närmare en
mer radikal och jämlik demokrati. När vi vägrar nyansera vår analys av EU och
inte förmår betrakta som en del av en europeisk vänster, som kämpar mot
kapitalismen snarare än EU, så riskerar vi att fortsätta på en bana som låser
in varje radikalt jämlikhetsprojekt inom nationalstatens gränser. Det
är enkelt att säga att EU alltid kommer tjäna storkapitalets intressen och ännu
enklare att glömma att Karl Marx sa exakt samma sak om nationalstaten som sådan.
EU är
varken djävulen eller räddningen, utan en samling politiska institutioner som
formats av de maktförhållanden som präglat Europa och världen under de senaste
femtio åren. Detsamma kan för övrigt sägas om de flesta andra nationella och
internationella politiska projekt under den här tiden. Utgångspunkten måste
göra den här maktojämlikheten till sin huvudfiende, ibland genom att mobilisera
EUs institutioner – till exempel genom att luta sig mot Charter of Fundamental
Rights för att försvara utsatta grupper – och ibland genom att kräva kraftiga
reformationer av institutionerna som sådana.
Det politiska valet står idag mellan konservativ nationalism eller socialistisk internationalism – SD eller Podemos, för att hårdra det – en av de här sidorna kommer ytterligare stärka sina positioner genom att ge syre år den politiska andnöd som nyliberalismen skapar. För vänstern är vägvalet av extra stor vikt, då vi nu ser framväxten av en slags välfärdsstatsnationalism, vars huvudargument är att nationens gränser måste kontrolleras hårdare för att värna den generella välfärden. Det är ett slags folkhemsnostalgi, som designad för att attrahera rotlösa före detta socialdemokrater och som syftar till att splittra vit och icke-vit arbetarklass. Precis den här berättelsen riskerar att få fäste, också inom socialdemokratin och socialliberalismen, med resultatet att den globala kapitalismen möts med nationell protektionism. Vänstern måste istället svara med en trovärdig och radikal internationalism, som bygger på insikten att en europeisk nyliberalism förutsätter ett europeiskt motstånd.