Att kratta manegen
Under det senaste året har
skånsk media rapporterat om krisen på förlossningsavdelningen på Skånes
Universitetssjukhus (SUS). Patientsäkerheten kan inte alltid garanteras, de
anställda går på knäna och Region Skånes ledning lyssnar inte när barnmorskorna
slår larm. Vår första son var blå och andades inte när han kom ut, jag minns
inte mer av timmen efter förlossningen än det: hudens färg och att han var tyst.
Därför känns varje rapport om arbetsförhållandena på SUS som ett hugg i mellangärdet.
Oavsett om rapporterna stämmer eller inte så etableras bilden: sjukvården går
inte alltid att lita på. Nästa unge kommer vilken dag som helst – vad händer om
det också är ett blått barn som inte andas?
Oron går inte att argumentera med, den ligger
bortom de politiska idealen och de rationella argumenten. Men frågan som jag
bara urskiljer konturerna av i virrvarret av inre rädslor är i allra högst grad
politisk: vad hade jag betalat för att vara säker?
***
Under min gymnasietid
berättades skolkrisen med hjälp av återkommande rapporter om geografiböcker som
var så gamla att Sovjetunionen fanns med – själva symbolen för det 1900-tal vi
lämnade bakom oss. Det dög inte med gamla geografiböcker, större klasser,
äcklig mat och ingen valfrihet. Valfriheten i sig framstod som mycket mer
attraktiv mot den här bakgrunden – vi kunde välja bort något dåligt kommunalt
och läsa på John Bauer Gymnasiet och få en egen dator. På motsvarande sätt
odlas idag nya bilder av den offentliga välfärdens tillkortakommanden. Och den
kollektiva handfallenheten hos de politiska partierna inför hur våra gemensamma
åtaganden havererar skapar samtidigt människor som slutar att betrakta dem som just
gemensamma.
Det är så här människans sårbarhet
privatiseras: manegen krattas för ett samhälle där varje människa åläggs ett
blytungt individuellt ansvar att strategiskt modellera framtiden med
försäkringar och förutseende. Michel Foucault beskrev logiken som
”governmentality”: konsten att styra människor genom att låta dem styra sig
själva. Ett sätt att utöva makt som inte inskränker människors frihet, men som
kultiverar den i en form där dess horisonter aldrig sträcker sig längre än det egna
välmåendet. Resultatet blir att den enda framkomliga vägen genom livet är att
navigera ett ständigt ökande antal valmöjligheter och att, för allt i världen,
se till att göra det bra. För det är du själv som kommer att falla.
Målgruppen är så klart medelklassen, vars
ständiga ångest för framtiden skapar efterfrågan på fantastiska privatkliniker
med trygga barnmorskor som hjälper till att krysta fram en ny generation
nyckelgruppsväljare. De fattigas ångest är mindre betydelsefull, de har ändå
inte råd att betala och de politiska blocken slåss inte om att vinna
underklassen. De är människorna som blir kvar på förskolorna som man vill byta
bort ifrån; de är själva anledningen till att just dessa förskolor har ”dåligt
rykte”, som det med en brutal eufemism uttrycks.
Många åker från Malmö till Ystad för att
föda, det sägs att de inte skickar hem folk och att de har gott om personal. Andra
berättar att de sätter upp sina barn i privata förskoleköer från bädden på BB. Varje
förutsättning måste optimeras, ändå kan inget radera den hänsynslösa sanningen:
det kan gå åt helvete ändå, vår son kunde ha dött, vår nästa son kan dö, jag
kan inte välja bort min egen utsatthet inför detta faktum, jag kan inte
försäkra mig mot livet. Det är bara illusionen av en sådan försäkran som lockar
när varje trygghetsnät luckras upp, maska för maska.
När det stora samhällsproblemet
omdefinierades från att vara ojämlikhet och fattigdom till att bli ”beroende”
uppfanns också den självklara lösningen: man kan inte vara beroende av ett skyddsnät
som inte finns. När kvaliteten på skyddsnäten försämras föds också en
obönhörlig längtan att hitta en väg ut, ett sätt att lappa samman det som är
trasigt. Det är de privata alternativens attraktionskraft när det offentliga
havererar. Så blir privatiseringen av det gemensamma driven av människans fundamentala
utsatthet inför livet självt. Politikens uppgift borde vara att hantera denna.
Men idag är den grundläggande rationaliteten istället att skapa en individ vars
medborgarskap består i att aktivt väva en chimär och individuell trygghet som i
bästa fall kan resultera i att den är lite bättre än andras.