Tiggande som metapolitik
Johan Hakelius senaste
bidrag till genren ”att inte tala för de utsatta, utan att tala om hur vi talar
om de utsatta” i kort sammanfattning: på
middagsbjudningar som Hakelius bevistar har man börjat prata om tiggare till
skillnad från förut då ingen brydde sig. Hakelius bordssällskap käkar snittar
och tuppfäktas med sin medmänsklighet, alltsammans är ett utslag för ”den
progressiva medelklassens” otämjbara vilja att sola sig i glansen av sin egen
medmänsklighet – det är antagligen därför de är mot förslag om att rensa Stockholms
innerstad från tiggare.
Och om ni läser artikeln
så ser ni att det egentligen inte är mycket mer än så: en marginellt mer
raffinerad version av ”alla är egoister – de som inte handlar egoistiskt gör så bara för att känna sig bättre med
sig själva”. Som att solidariskt handlande bara kan vara solidariskt om vi mår
dåligt av att ta hand om varandra.
Fast å andra sidan är det
också något mer. Nu har vi förvisso inte att göra med det spänstigaste
intellektet på den borgerliga planhalvan, men något säger det väl ändå att bara
rubriken (”2013 – Året då tiggarna fick komma på middag”) räcker för att man ska
förstå vilken väg texten kommer löpa (medelklassen är skenhelig om den är
vänster) och vad som ska förbigås i tystnad (tiggares utsatthet). Vi har ju hört
den här historien förut – när Bengt Ohlson avfärdar vänsterungar på Södra Latin
för att de går på en elitskola, när Bengt Ohlson vädrar sina betänkligheter kring
varför folk inte gillar ombyggnaden av Slussen, när rika i innerstaden vill ha
skattehöjningar, när människor innanför tullarna bryr sig om polisvåld i förorten,
ad infinitum. Och nej, det är ingen
slump att alla exempel är hämtade från Stockholms innerstad. Och ja, det här är
fruktansvärt irriterande, så irriterande att vi som inte håller med riskerar
att missa hur obehagliga argumenten egentligen är.
För vad är det han
egentligen säger, Hakelius. Folk pratar om tiggare.
Och så måste det vara, att vi som inte vill att offentliga rum ska rensas från graverande
tecken på att samhällets välstånd inte är så himla jämlikt fördelade, tycker så
för att känna oss som bättre människor. Argumentet som Hakelius text implicit
stödjer blir därmed argument för förbjud av tiggeri. Men som Hakelius –
förhoppningsvis mycket riktigt – noterar så är det inte en acceptabel hållning.
Därför måste en omväg tas, där argumenten mot förbjud av tiggeri nådastöts
medelst det konservativa kåseriets standardvapen: solidaritetens påstådda
skenhelighet.
På det här sättet
argumenterar inte Hakelius för eller emot något, han argumenterar mot hur någon
argumenterar för eller emot något. Om ens det. Texten är ett utslag för hur
delar av borgerligheten tycker sig själv vara mirakulöst predisponerad att
avtäcka djupa psykologiska förklaringsmönster kring varför människor tenderar
att bry sig om andra och om jämlikhet. Och deras spekulationer ger en
förskjutning, från en politisk fråga (tiggares utsatthet) till en metapolitisk
fråga (varför folk bryr sig om tiggares utsatthet). Men den skenbart metapolitiska
frågan – som gör att resonemangen kan förkläs till pikanta iakttagelser i
krönikeform – är självfallet allt annat än opolitisk och neutral. För hur ser ett
moraliskt universum ut där tiggares utsatthet är mindre viktigt än varför folk
bryr sig om tiggares utsatthet – hur kan den ena krönikan vara mer värd att
skriva än den andra? Om delar av vänstern hade ägt Hakelius gåva att rota fram
underliggande psykologiska förklaringar till sina meningsmotståndares
ställningstaganden så hade det varit en intressant krönika att läsa. I brist
därpå får jag istället nöja med att säga något om hur Hakelius text kan läsas
som samtidsdiagnos.
Detta är som sagt inget
nytt, snarare ser vi här en klassisk metod att underminera argument från
vänster. Hakelius betraktelse verkar bara rimligt i en kontext där människan
uppfattas som ytterst driven av sitt eget välbefinnande, för bara en
skoningslös individualism gör att textens huvudtes – att hjälp till tiggare måste
förklaras med påklistrad självgodhet – verkar rimlig. På det här sättet
framstår Hakelius som en diagnostiker av samtiden när han i själva verket
bidrar till att forma och sprida föreställningen om människan som obotlig
individualist. Om man trots allt ska försöka sig på att psykologisera kring
Hakelius egna psykologiseringar landar man i frågan: vad säger det om honom att
hans naturliga reaktion på att människor bryr sig och vill prata om en utsatt
grupp är att de bara bryr sig för att smickra sig själva?
På det här sättet implicerar
Hakelius text en sak till: att tiggarna inte är värda att bry sig om. Varför
måste annars medmänskligheten som riktas mot dem förklaras och parodieras?
Varför är det inte en väldigt naturlig
sak att människor bryr sig om andra? Är det så orimligt, verkligen, att
folk bryr sig om tiggare för att de bryr sig, snarare än för att de vill upprätthålla
en godhetens självbild? Vad gör det med förståelsen av människor som tigger när
försök att ta deras situation på allvar, på middagsbjudningar och annorstädes,
misstänkliggörs och ifrågasätts? Vi kan inte bry oss på det riktiga och genuina
sättet. Och läsaren lämnas med ett tomrum där medmänskligheten ska vara. För
tiggaren förtjänar den uppenbarligen inte.
I slutändan visar
Hakelius resonemang, tillsammans med en lång rad paralleller, hur snäva
referensramar innerstadshögern skriver inom. Tiggaren förblir ju radikalt
främmande i Hakelius text, en varelse som bara kan ses genom mer bekanta ögon,
med en blick som Hakelius i sin tur bara kan förstå efter att den förvrängts.
Den progressiva vänster som Hakelius möter på “tillställningar” går att förstå,
att förklara, att spekulera kring, men tiggeriet, tiggaren, fattigdomen, ligger
i sig utanför textens föreställningsvärld. På motsvarande sätt illustrerar
Bengt Ohlsons återkommande angrepp på en tänkt innerstadsvänster – senast
förkroppsligad av ungdomar på Södra Latin som är emot social segregering – en
radikal ignorans inför alla de rörelser i storstadssveriges förorter som formulerar
samma kritik mot segregationen. Men de är inte värda att argumentera mot
eftersom anklagelsen om dubbelmoral inte biter lika bra. Så måste metapolitiken
varvas igen och igen och igen… från utsiktsplatser på södermalm eller östermalm
eller gamla väster där allt det där störande och slitande i samhället ligger
utanför blickfånget. Där man inte ens behöver försöka se.
Och, så klart, tiggaren
är radikalt främmande även för stora delar av ”den progressiva medelklassen”,
tiggaren är främmande i det offentliga rummet, i media, för vänstern, i EU och
så vidare. Tiggaren är en schablon också i min text, för jag kan inte förstå vad
hennes upplevelser är och betyder – tiggaren förblir ”tiggare”, namnlös och
kroppslös också för mig. Men lösningen på detta är inte att sluta bry sig. Och
när jag bryr mig är inte anledningen att jag vill flasha min godhet. Jag är
fostrad i en rörelse där samhället inte mår bättre än de som har det svårast.
Lösningen, för att det
här ska få vara politik, viktig jävla politik, är kanske att försöka se detta
främmande och fråga vad det säger om en själv och om det samhälle som gjorde de
här människorna till främlingar, var skammen kommer ifrån och vilken skuld jag själv
bär; att ställa en massa frågor kring varför vissa saker måste pratas runt och
argumenteras mot med metapolitiseringar och att ställa en massa frågor om hur
ett samhälle kan överbrygga skillnader. Kort sagt: att börja ta det politiska
på allvar genom att se det som en filt mellan oss själva och våra individuella
upplevelser av att leva i Sverige 2014 – för mig, utifrån de privilegier jag
tilldelats av århundranden av strukturella förtryck. Det ger ett moraliskt
påbud som vi bara kan blunda för genom att ljuga oss själva till intet. Hakelius
resonemang, däremot, tjänar ytterst syftet att låta det främmande så förbli.