Om vitbok
Det faktum att svenska myndigheter uppenbarligen
fortfarande registrerar romer på grundval av att de är romer utgör en
diskontinuitet i den statligt drivna försoningsprocess som – slutligen, var det
tänkt – skulle ge den romska befolkningen upprättelse. Centralt i detta arbete
är vitboken, statsmaktens fästande på papper av de missgärningar som måste
sonas, just genom att fästa dem på papper. När en vit bok, en vitbok (varför är
den vit?), publiceras kulminerar erkännandeprocessen av det förflutnas
illgärningar – inte minst genom att de i samma ögonblick konstitueras som just
förflutna. Det blir möjligt att gå vidare.
Men, att
gå vidare med vad? Vitboken som sådan är ett underligt fenomen. För det första
för att den utgör ett brott mot en traditionell förståelse av absolut suveränitet.
Statens behov av att erkänna sina misstag är bara möjligt i en värld där staten
lyder under en annan lag än den som man själv stiftar. Vi tänker på Hobbes och
Locke, samhällskontraktet som är utformat i enlighet med naturliga rättigheter. Genom att skriva ner vad man har gjort och
genom att skriva ner det man har gjort som fel står det klart att statens egna
lagar inte är slutgiltigt giltiga. Men samtidigt: vem beslutar när vitboken måste
skrivas? Vilken förståelse av en stat, eller vilken gemenskap som helst, ger
vitboken uttryck för genom att underordna staten en måttstock som skiljer det
goda från det som måste sonas samtidigt som den placerar sig själv som domare?
På det
här sättet lever vitboken också i spänningsfältet mellan historia och nutid. Å
ena sidan tillbakablickande, utifrån en retributivistisk logik; vitboken
motiveras av fel som ligger i det förgångna och dessa måste dokumenteras,
skrivas ner och förpackas. Å andra sidan av ett framåtblickande, genom
möjligheten att äntligen ge en grupp
upprättelse, eller att äntligen kunna
återvinna en smula förlorad legitimitet. Paradoxalt nog är bärarna av staten i
den specifika situationen, eller av ”det statliga”, inte samma personer som bar
ansvaret för det offentligas rasism mot romer: de som beslutade om den svenska
tattarpolitiken på 40- och 50-talet är döda eller väldigt gamla – ministrarna
som företräder staten idag erkänner inte sina egna, utan sina företrädares fel.
Men de gör det som förkroppsliganden av staten. Staten kan förkroppsligas. Och
alltsammans är så klart inbäddat i och underordnat idén om att känna nutiden
genom historien – det är därför det förflutna ska dokumenteras, det är därför
historien måste vetas. På det här sättet aktualiserar vitboken frågor kring
statens vara ur ett historiskt perspektiv: när alla dess beståndsdelar är utbytta,
är det fortfarande samma stat? Det måste det vara, annars finns det ingen logik
i att staten ber om ursäkt. Dessutom, och i ljuset av de senaste dagarnas
händelser, vad betyder det när staten, den åtalade och domaren, fortfarande gör på ett ungefär samma saker som behöver
ursäktas?
Följetongen
av oförrätter måste skrivas av den skyldige. Men även om det är statens oförrätter
det handlar om så har staten också en position att konsolidera vitboken som slutgiltig.
Vitboken som sådan väger precis så mycket, den signalerar avslut. Samtidigt: varje
dokumentation av historien innebär exkluderingar av alternativa historier –
historier som därmed också avslutas, fast i tystnad. Inskrivandet av en
etablerad statlig tolkning av missgärningarna är därför, oundvikligen, ett
kraftfullt politiskt verktyg. När vi förstår detta som kulminationen i en
försoningsprocess, som så klart kan ha en uppsjö implicita och explicita
förklaringar, så förstår vi också att det finns en berättelse som har lett fram
till de slutgiltiga formuleringarna. Och det är inte givet att denna historia
slutar med vitboken, även om det tycks vara ett av dess viktigaste syften. Det
förefaller också som att vitboken målar en bild av att samtiden skiljer sig i
synen på offren som ska återupprättas, just genom att markera ett diskursivt
brott mot dåtiden. Om vi studerar konstruktionen av ett sådant särskiljande
mellan ”då” och ”nu” – är detta brott möjligt att upprätthålla? Kan det inte
vara så att följetongen av styrningsteknologier, policies och regleringar av
grupper som blir föremål för statens ursäkter också präglas av kontinuitet? Därför
blir det också viktigt att studera vitboken som en fortsättning, och inte bara som
försoning eller som ett brott, i relation till dåtiden.
På det
här sättet illustrerar vitboken att historien alltid omkonstrueras, och ibland
omkullkastas, av samtiden och att själva historieberättandet i sig fyller
viktiga politiska funktioner. Genom att vara statens verktyg att ursäkta sig
själv ger vitboken också möjlighet att utforska centrala aspekter av vad staten
som sådan är och vad vi kan fästa för förhoppningar vid den.
Summering
och påbyggnadsfrågor:
(a) Är det så att staten – denna mystiska kropp
som vi har så svårt att tänka politiken utan – återskapar sig just i akten av
att ifrågasätta sig själv: staten blir (åter eller först) en stat och därmed
lite mindre mystisk som den slutgiltiga självreflekterande utposten i rörelsen
fram till nu; staten, genom förkroppsligandet av vitboken, utgör den yttersta
auktoriteten på statens brott. Vad innebär denna, statens självreflekterande
kapacitet och hur utmanar och/eller bekräftar den etablerade idéer om vad en
stat är?
(b) Den historiska tolkningsprocessen av vad man
måste och inte måste göra avbön för kan ses som en kontinuerlig omförhandling
och omtolkning av felen som begåtts. Detta är en process som bör kunna
kartläggas empiriskt. Alltså: tolkningen av historiska skeenden måste i sig
själv förstås som ett historiskt fenomen och därför studeras som sådant.
Relaterade frågor: är det ens rimligt att förstå den här processen i termer av
”förtryck” och ”återupprättelse”? Vad händer om vi studerar kontinuiteten i hur
vitbokens offer konstrueras och omkonstrueras, istället för att utgå från att
staten har nått en moralisk platå från vilken man kan titta ner på det
förflutna?
(c) Om vitboken är ett uttryck för en
försoningsprocess, hur har denna process lett fram till kulminationen med
publiceringen av en vit bok? Vad hände innan vi försonades och hur förstår vi
de vitböcker som inte blivit skrivna? Hur förhåller sig vitboken till tystnaden
innan dess publikation och vad talade tystnaden trots allt om? Vilka olika vitböcker
skrivs, hur rationaliseras deras gemensamma och separata existens och hur kan
de olika historiska processerna som har lett fram till dem förstås tillsammans?
När blev staten kapabel att döma sina egna brott?