Wednesday, August 8, 2007

...

För det första: vem är den här Stig Johansson som levererar plattityder på kultursidorna i sydsvenskan varje dag? Idag stod där typ "Efter klockan tio på kvällen bör varje kylskåp förses med dörrvakt". Nån annan dag: "Livet är en resa, så se till att lösa biljett". Är det nån skånegrej som mina utflyttade föräldrar glömt berätta? "Jo, i Skåne kombineras de djupsinniga kulturartiklarna med oförstörd dumhet, det är för att vi skåningar alltid bemödat oss om att erbjuda något för alla... smarta som dumma". Jag fattarett iaf inte.
Nu har SF monopol på den svenska biomarknaden. Ett företag som heter Svenska Bio och som till hälften ägs av SF, har köpt Astoria som tidigare hette Sandrew. Förutom denna nybildade entertainment-koloss finns bara ett gäng folkets bio och några oberoende biografer. De svenska kultursidorna lär ge ifrån sig ett unisont ramaskri de närmsta veckorna, monopol på kultur betraktas ju alltid med mkt större misstänksamhet än monopol i andra sammanhang. Eller så är det bara jag som läser lite för mkt kultursidor där kulturskribenter som bara bryr sig om kultur skriver... Hur som är det så klart ett ganska hårt slag mot den kulturella mångfalden, som btw inte finner någon motsvarighet i övriga Europa. Ska bli intressant att se om problemet beskrivs som svag konkurrenslagstiftning eller kapitalismen som samhällsystem. Jag hyser vissa misstankar kring att det också beror på de svenska konsumenterna och vår vilja att betala för kultur. En amatörvetenskaplig inventering av mina filmintresserade vänner ger att de framförallt laddar ner den typ av smalfilm som brukar visas på mindre oberoende biografer. Simpsons-filmen, däremot, ska jag se på bio i veckan.